Primær og sekundær brugsværdi

Når du ser på reklamens fremstilling af dens produkt, kan du have brug for at skelne mellem primær brugsværdi og sekundær brugsværdi.

Den primære brugsværdi er selve produktets funktion

Den primære brugsværdi er den værdi, som kommer fra produktets grundlæggende funktion. Når en reklame spiller på den primære brugsværdi, så viser den altså helt konkret, hvad produktet kan bruges til. 

Hvis en reklame for en støvsuger fx viser, hvordan støvsugeren er meget effektiv til at suge støv op, så spiller den tydeligt på den primære brugsværdi. Det samme gælder, hvis en reklame for tandpasta taler om, hvor effektiv tandpastaen er til at rense tænder, eller hvis en reklame for legetøj taler om, hvor sjovt det er at lege med. Primær brugsværdi er altså relateret til produktets grundlæggende funktion. 

“Zendium Classic - Bedst i test” er et eksempel på en reklamefim, som spiller på den primære brugsværdi. Film...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind