Reklamefilm

På de følgende sider kan du læse om, hvordan man kan analysere en reklamefilm. En reklamefilm er normalt en kort video, som er designet til at sælge et produkt eller en service til modtageren, eller mere overordnet give et positivt billede af virksomheden bag reklamen. Reklamefilm kan fx ses på TV, i biografen eller på streaming-platformer online (fx YouTube). 

Reklamefilm kaldes også for TV-reklamer eller levende reklamer.

Her kan du læse et uddrag fra analysevejledningen til reklamefilm.

De fleste reklamefilm runder af med en direkte eller indirekte opfordring til, at modtageren går ud og køber reklamefilmens produkt eller service. Der kan også være nogle konkrete instruktioner til, hvordan produktet kan købes (fx en række tydelige logoer på de forhandlere, som har produktet).

I de mere narrative reklamefilm kan afslutningen rumme et overraskende twist, som måske skal give en chokerende, rørende eller humoristisk effekt, der gør reklamen mere mindeværdig for modtageren. Reklamefilmen “IKEA - at flytte hjemmefra” handler fx om en mor, som er i IKEA med sin lille dreng. Reklamen slutter med et twist, hvor vi ser, at drengen i virkeligheden er en ung mand, som blot blev vist som en lille dreng, fordi han stadig er et barn i morens øjne. 

Ofte er et af reklamefilmens sidste billeder et virksomhedslogo, måske i kombination med et slogan. Et synligt logo er især en populær strategi ved velkendte brands, fordi det er med til at knytte modtagerens oplevelse af reklamefilmen sammen med det konkrete brand. Det tydelige og genkendelige logo er samtidig en etos-strategi, fordi det minder modtageren om, hvor stort og betydningsfuldt det relevante brand er. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind