Opbygning

Det er afgørende for din analyse, at du kommer omkring reklamebilledets opbygning, fordi dette viser, hvordan indholdet i reklamen er fremstillet.

Blikfang og gyldent snit

Ofte vil reklamer forsøge at fange modtagerens blik fx ved at bruge det gyldne snit i reklamen eller ved anderledes billeder med stærke og klare farver, letpåklædte fotomodeller eller lignende. 

  • Materiale: Hvilken type billede er anvendt? (collage, fotografi, iscenesat fotografi, maleri m.m.).
  • Fokus: Hvad er i fokus i reklamen? (Vil typisk være produktet eller en person, der får noget positivt ud af produktet, fx en glad eller stilbevidst mand eller kvinde).
  • Produktets placering: Hvordan er produktet placeret og fremhævet i reklamen? (produktet vil typisk være centralt placeret).
  • Forgrund, mellemgrund, baggrund: Hvad er i forgrunden af billedet? Hvad er i mellemgrunden? Hvad er
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind