Primær og sekundær brugsværdi

I din analyse er det vigtigt, at du finder frem til, hvad produktets primære brugsværdi er, og hvad produktets sekundære brugsværdi er ifølge reklamen.

Primær brugsværdi

Den primære brugsværdi er den værdi, produktet har helt konkret: En deodorant fjerner svedlugten, en cola slukker tørsten, en bil bringer dig fra A til B.

Sekundær brugsværdi

Den sekundære brugsværdi er den ekstra værdi, som reklamen forsøger at overbevise modtageren om, at produktet har. Ofte har sekundær brugsværdi at gøre med ukonkrete ting som image og popularitet. Fx: Den rigtige deodorant gør dig populær hos det andet køn. Når du vælger den rigtige cola, viser du, at du er med på moden. Valget af den miljøvenlige bil gør dig til en god og samvittighedsfuld person.

Det er i...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind