Personer, livsstil og produkt

Ofte benytter reklamer sig af bestemte personer og livsstilsikoner til at overbevise modtagerne om, at produktet har stor værdi, og at modtagerne bør benytte sig af produktet.

Læg mærke til, at den værdi, som her slås på, ofte er en sekundær brugsværdi, dvs. en ekstra værdi ud over produktets egentlige brugsværdi. 

Personer

Reklamer benytter sig meget ofte af personer, der skal få produktet til at fremstå på en attraktiv måde. Man kan skelne mellem brug af kendte personer og almindelige personer (skuespillere eller andre personer, som ikke er kendte). Uanset, er der en række ting, du kan være opmærksom på, når du analyserer personer i en reklame.

Personens funktion

I en reklameanalyse er det næsten altid godt at se på, hvilken funktion eller rolle de vigtige personer har i reklamen.

  • Er personen i centrum i reklamen? Eller spiller personen en birolle i forhold til produktet?
  • Hvordan er forholdet mellem personen og produktet i reklamen?
    • Benytter personen sig af produktet?
    • Har personen et problem, der skal løses, og som produktet kan løse?
    • Eller?
  • Er der nogen særlig relation mellem personerne i reklamen?
    • Og hvad har denne relation med produktet at gøre?
  • Hvordan får personen produktet til at fremstå?
    • Fx eksklusivt, lækkert, elegant, be
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind