Nyhedskriterier
Overblik over nyhedskriterierne
Nyhedskriterierne er fem forskellige kriterier, som den enkelte nyhedshistorie kan opfylde. Jo flere af kriterierne den enkelte nyhed opfylder, jo mere interessant vil den typisk være for modtagerne. Derfor prøver nyhedsmedierne så vidt muligt at bringe nyheder, der lever op til så mange nyhedskriterier som muligt.
De fem nyhedskriterier er
væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet og konflikt.
I skemaet kan du få et overblik over de fem nyhedskriterier og eksempler på (opdigtede) nyhedshistorier, som ville score enten højt eller lavt på hvert kriterie. Efterfølgende kan du læse om hvert kriterie i detaljer.
Nyhedskriterie | Eksempel på høj grad af kriteriet | Eksempel på lav grad af kriteriet |
Væsentlighed | “Voldsom snestorm på vej mod landet, politiet fraråder al udkørsel” | “Kim Kardashian har fået ny kæreste” |
Identifikation | “Barn mister begge forældre i tragisk ulykke” | “Aktiemarkedet er steget med 0,7 % i første kvartal” |
Sensation | “Videnskabsfolk finder kuren mod kræft” | “Det bliver igen en regnfuld sommer i år” |
Aktualitet | “Statsministeren udskriver valg i dag” | “Statsministeren udskrev valg for 2 uger siden” |
Konflikt | “USA og Kina i ny strid om Taiwan” | “Den nye konge modtaget med jubel og klapsalver i Århus” |
Væsentlighed
Væsentlighed dækker over, hvor vigtig nyheden er for modtageren. Handler nyheden om noget, der allerede har eller snart vil få direkte betydning for modtagerens liv?
En nyhed om en krigserklæring mod Danmark ville fx have enorm væsentlighed, fordi nyheden ville påvirke alle danskere på mange forskellige måder. En nyhed om en kendt persons nye kærlighedsaffære har omvendt meget lav væsentlighed, fordi det er usandsynligt, at nyheden på nogen måde kommer til at påvirke modtagerens liv.
Identifikation
Identifikation dækker over, i h...