[0]

Hold op med at være fjollede børnevoksne

Her finder du god og konkret hjælp til at skrive din kronik om "Hold op med at være fjollede børnevoksne", som er skrevet af Lasse Lindegaard. 

Temaet er generationskløfter fra opgave 4 til skriftlig eksamen i Dansk A på STX den 22. maj 2015:

Generationskløfter

Opgaven skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i Hold op med at være fjollede børnevoksne. Diskuter synspunkterne.    

I denne opgave skal du anvende materiale fra internettet

Præsentation af “Hold op med at være fjollede børnevoksne”

Skribent: Lasse Lindegaard, skribent hos dagbladet Information

Udgivelse: Dagbladet Information, den 29. september 2014

Teksttype: Debatindlæg

Hensigt: At gøre ‘de voksne’ opmærksomme på, hvordan de fremstår overfor den yngre generation. Lasse Lindegaard opfodrer de voksne til at tage deres liv mere seriøst og ikke gemme sig bag ironiske klichéer, da det forvirrer de unge mennesker.

Uddrag

Læs et kort uddrag fra opgavehjælpen:

Aktualitetsgreb

Indlægget “Hold nu op med at være fjollede børnevoksne” bunder i en række aktuelle omstændigheder og problemstillinger.

  • Lasse Lindegaard introducerer flere forskellige aktuelle emner for at understrege relevansen af sit debatindlæg.
  • Først og fremmest peger han på debatten om uddannelse og arbejdsløshed, når han skriver: “[…] og det eneste, de voksne kan finde ud af at spørge os om, er: Hvad vil I være, når I bliver store? Og vi kigger spørgende tilbage og svarer: dagpengemodtagere?
  • Derudover inddrager han den aktuelle og kontroversielle digter Yahya Hassan: “Hans [Yahya Hassans] gennemslagskraft er, at han fortæller tingene, som de er; uden ironi, uden humoristisk distance, uden filter.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Hold op med at være fjollede børnevoksne

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.