Kritiske Succesfaktorer for Peter Larsen Kaffe A/S

  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • Ingen givet
  • 10
  • 2841
  • PDF

Synopsis: Kritiske Succesfaktorer for Peter Larsen Kaffe A/S

Synopsis til erhvervscase om Peter Larsens Kaffe A/S, skrevet til eksamenssættet fra April 2012 på HHX - I opgaven indgår bl.a. en gennemgang af kritiske succesfaktorer, en virksomhedsbeskrivelse samt en undersøgelse af de udfordringer som virksomheden står overfor.

Udfordringen som der særligt arbejdes videre med:
4. Udfordring: Øge væksten

Elevens kommentar

Opgaven er skrevet til DM i erhvervscase i foråret 2012.

Studienets kommentar

De konkrete kilder skal indgå i litteraturlisten. Dvs. www.skoda.emu.dk som kilde er NO GO!

Indhold

Virksomhedskarakteristik
Kritiske succesfaktorer
- Kvalitet
- CSR
- Fleksibilitet
- Markedsføring
Virksomhedens udfordring
- Udfordring
- Markedsudvikling
- Produktudvikling
- Konsekvenser
- Udgifter
- Markedspenetrering
- Konsekvens
Metode
Litteraturliste
Bilag 1 - Regnskabsanalyse
Bilag 2 - Værdikæde
Bilag 3 – Ansoffs Vækstmatrix
Bilag 4 – Omverdensanalyse
Bilag 5 – SWOT-opstilling

Uddrag

"Peter Larsen Kaffe A/S lange historie begyndte helt tilbage i 1902 hvor Peter Larsen etablerede kafferisteriet. I 1928 startede Claus Bertelsens morfar i virksomheden og han overtog firmaet i 1956, da Perter Larsen døde.

Virksomheden har været familieejet siden, da Claus Bertelsens familie ejer alle 100 % af aktierne. I 1966 startede Claus Bertelsens far, som overtog firmaet i 1966. Her var Claus Bertelsens far og farfar eneste ansatte i virksomheden. Dengang var der 187 kafferisterier, imens der i dag kun er en lille ¨håndfuld¨. De har igennem tiden opkøbt mange små kafferisterier, ligesom markedet er gået fra at have mange små kafferisterier til få store, og der er i dag meget hård konkurrence i Branchen. De har beholdt mange kaffemærker og kaffeprodukter, og har stadig udviklet mange nye kaffeprodukter.

Peter Larsen Kaffe har kontor og produktion i Viborg og har 10 % markedsandel på det danske kaffemarked. I 2002 købte Löfbergs Lila 50 % aktier i virksomheden, da de manglede en dansk agent. Det har betydet at de i dag har et formelt samarbejde med Sveriges største, svenskejede kafferisteri, Löfbergs Lila, hvilket er en virksomhed, som har stor erfaring med både detail- og cateringmarkedet..."... Køb adgang for at læse mere

Kritiske Succesfaktorer for Peter Larsen Kaffe A/S

[8]
Bedømmelser
  • 10-10-2013
    meget god til infosamling inden start på erhvervscase :))
  • 13-12-2012
    Gode handlingsforslag, men mangler kød på analyserne...
  • 13-05-2014
    Flooooooooooooooooooooooooooooooooot
  • 15-05-2013
    god hjælp til at komme igang