Eksempel på Reklameanalyse

  • STX 2.g
  • Dansk A
  • 12
  • 4
  • 940
  • PDF

Eksempel på Reklameanalyse

Studienets udvalgte elevskrevne eksempel på en reklameanalyse, der kan hjælpe dig på vej med hjælp og støtte når du skal analysere reklamer i Dansk.

Tit og ofte kan det være brugbart at få et syn på en andens tilgang til hvordan genrekravene kan opfyldes i en sammenhængende og struktureret besvarelse af opgaven. Derfor kan dette eksempel støtte dig i din skriveproces, da du får syn for sagen i forhold til at opbygge og udforme din egen reklameanalyse i Dansk.

Hvis du ønsker at blive bedre til at analysere reklamer i Dansk, kan du med fordel hente en af Studienets omfattende vejledninger, som der linkes til herunder.
Tryk her for at se Studienets vejledning til reklameanalyse og model til analyse af reklamer i Dansk.

Klik her for at kigge på Studienets vejledning til analyse af artikler, kronikker og reklamefilm.

Klik her for at gå til Studienets vejledning til analyse og fortolkning i Dansk.

Eksemplet er en analyse af en reklame der blev trykt i Budstikken Esbjerg d. 3. maj 2006 - Reklamen er udsendt af Opel, og den reklamerer for deres dengang nye model; Opel Astra. I eksemplet sammenlignes Opels reklame med en reklame for Euroman, med særligt fokus på de to reklamers målgrupper.

Opgaven kommer bl.a. ind på forholdet mellem tekst og billede, komposition samt forholdet mellem afsender og modtager.

Uddrag

Denne reklame blev trykt i Budstikken Esbjerg d. 3. maj 2006. I reklamen reklamerer Opel for deres dengang nye Opel Astra. Billedet har et slogan i toppen til venstre ”Gut, besser, Opel”. Til højre i toppen er Opel-logoet placeret med endnu et slogan skrevet under ”Opel. Fresh thinking – better cars” eller som det hedder i deres tyske annoncer ”Frisches Denken für bessere Autos”.
Midt på billedet er Astraen placeret med nogle bjerge i baggrunden. Astraen fylder stort set hele den midterste sektion af billedet. Nederst på billedet er der placeret en lille ”faktaboks” i højre side. I denne faktaboks er sikkerhed et meget vigtigt element, da 3/7 fakta omhandler sikkerhedsforanstaltninger ”ESP, 6 airbags og aktive hovedstøtter”. Dernæst er bekvemmeligheden også sat meget i fokus. Da de sidste 4/7 fakta omhandler dette ”Aircondition, el-rude foran, el-betjente opvarmelige sidespejle og opvarmelige forsæder”. Der er altså ingen af disse fakta som egentlig omhandler bilens køreegenskaber. I nederste venstre side er der en beskrivelse af bilen eller en salgstekst. Hvor der bl.a. står ”Opel er det bedste tyske bilmærke”. I denne tekst er prisen på bilen meget central og står med stor skrift.

Læseretningen (markeret med sort på billedet) på billedet starter med sloganet i toppen, og fortsætter ned over bilens front. Derfor har Opel... Køb adgang for at læse mere

Eksempel på Reklameanalyse

[2]
Bedømmelser
  • 16-12-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Rigtig god opgave - god vejledning
  • 17-11-2013
    tak for opgaveeeeennnn