Delopgave B: Grænser for fri bevægelighed? | Samfundsfag A

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • STX 3.g
  • Samfundsfag A
  • 12
  • 9
  • 3808
  • PDF

Delopgave B: Grænser for fri bevægelighed? | Samfundsfag A

Få hjælp til at besvare delopgave B, "Grænser for fri bevægelighed?", med denne opgavehjælp fra Studienet. Delopgaven er fra eksamenssættet "Grænser" der blev brugt til skriftlig eksamen i Samfundsfag A på STX i maj 2015.

Opgaveformuleringen lød:

2. Undersøg, hvad der af bilag B1 (figur 1, figur 2, tabel 1, tabel 2 og tabel 3) og supplerende materiale kan udledes om befolkningens holdning til velfærdsydelser og arbejds- kraftens fri bevægelighed i EU. Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger. Angiv kilde ved anvendelse af supplerende materiale.

3. Diskutér, hvilke positive og negative konsekvenser arbejdskraftens fri bevægelighed i EU har for den danske velfærd. Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet i bilag B2, og du skal anvende viden om politiske ideologier. Angiv kilde, hvis du anvender supplerende materiale.

Uddrag

I dette afsnit af opgavehjælpen vil vi give dig tips til:

• Hvordan du skal forstå spørgsmålsformuleringen.
• Hvordan du kan redegøre for bilagene.
• Hvordan du kan fortolke bilagene.
• Hvordan du finder supplerende materiale.

Delopgave B2 har en spørgsmålsformuleringen, som lyder:

”Undersøg, hvad der af bilag B1 (figur 1, figur 2, tabel 1, tabel 2 og tabel 3) og supplerende materiale kan udledes om befolkningens holdning til velfærdsydelser og arbejdskraftens fri bevægelighed i EU. Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger. Angiv kilde ved anvendelse af supplerende materiale”.

Du stilles altså over for en opgave, hvor du skal undersøge, hvad befolkningen i Danmark mener om velfærdsydelser og arbejdskraftens fri bevægelighed i EU. Din undersøgelse skal understøttes af relevante beregninger.

For at skrive en god opgave, skal du sørge for:

1. At redegøre for alle figurer og tabeller i bilag B1.
2. At udlede, på baggrund af bilag B1, hvad holdningen i DK er til velfærdsydelser og den frie bevægelighed i EU.
3. At anvende supplerende materiale.
4. At lave relevante beregninger.

Det er et krav, at du kommer omkring alle tabellerne og figurerne i bilag B1. Det vil sige, at du ikke kan vælge mellem de figurer og tabeller, som bilaget indeholder – du skal kommentere på dem alle. Det kan virke lidt uoverskueligt, for der er meget information og materiale at forholde sig til. Derfor er det vigtigt at tænke på, at du langt fra skal lave en udtømmende analyse, af hver enkelt tabel eller figur, hvor du kommenterer på alle koloner og tal. Du skal sørge for at have det vigtigste med. Det som gør, at du kan udtale dig om, hvad holdningen til velfærdsydelser og den frie bevægelighed er. Derfor er det en god ide, at du før du går i gang med at skrive, danner dig et overblik, ved at...

---

Delopgave B3 er en diskussionsopgave. I dette afsnit af opgavehjælpen vil Studienet hjælpe dig med:

• At forstå spørgsmålsformuleringen
• At forstå bilag B2
• At strukturere og opbygge din diskussion.

Spørgsmålsformuleringen lyder:

”Diskuter, hvilke positive og negative konsekvenser arbejdskraftens fri bevægelighed i EU har for den danske velfærd. Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet i bilag B2, og du skal anvende viden om politiske ideologier. Angiv kilde, hvis du anvender supplerende materiale”.

Kravene som opgaveformuleringen stiller til dig er:

1. Du skal diskutere, hvilke positive og negative konsekvenser fri bevægelighed i EU har for den danske velfærd.
2. Din diskussion skal tage udgangspunkt i videoklippet i bilag B2.
3. Du skal anvende viden om politiske ideologier.

Det åbner op for, at der er rigtig, rigtig mange forskellige gode svar på opgaven.
Opgavehjælpen vil derfor give dig råd til, hvordan du kan strukturere din besvarelse. Opgavehjælpen vil også give nogle forslag til centrale fordele og ulemper ved arbejdskraftens fri bevægelighed, som du kan komme ind på i din besvarelse.
Du må gerne bruge supplerende materiale, men du skal ikke. Fordi det tager tid fra andre ting, vil Studienet anbefale, at du lader være med at bruge supplerende materiale til denne delopgave.

Hvis du har brug for mere hjælp til, hvordan man diskuterer i samfundsfag, så kan du finde hjælp i vores vejledning til skriftlig eksamen... Køb adgang for at læse mere

Delopgave B: Grænser for fri bevægelighed? | Samfundsfag A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.