Dannelsesteori og undervisningspraksis – udfordringer set ud fra Wolfgang Klafkis teori

  • EUD (og HG) 1. år
  • Andet
  • Ingen givet
  • 19
  • 5313
  • PDF

Dannelsesteori og undervisningspraksis – udfordringer set ud fra Wolfgang Klafkis teori

2. semesteropgave på Pædagogikum, erhvervsrettet del (eud tømrer).

Opgaven omhandler en dannelsesindholdsanalyse af den undervisningsindholdet i den praksis, der hersker på en teknisk skole.

Problemformulering
1)”Fremtræder dannelseselementerne på en hensigtsmæssig måde i den observerede under-visning, set fra et kategorialt dannelsessyns perspektiv??”
2)”Hvis ikke, hvor kunne der sættes ind med didaktiske overvejelser med udgangspunkt i den kategoriale dannelsesteori??”

Lærers kommentar

Karsten Holm Sørensen fra Professionshøjskolen Metropol roste den meget og sagde, at det jo ikke var den afsluttende eksamensopgave eller en afhandling jeg havde behøvet at lave.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Dannelse og dannelsesteorier . 3
Dannelse som proces 3
Dannelse som norm 3
Dannelsesteorier . 4
Metode og metodeovervejelser 6
Analyse af observation 6
Konklusioner 9
Perspektivering . 10
Litteraturliste og henvisninger 11

Uddrag

Indledning
Med baggrund i de observationer, som lå under gruppeopgaven, blev jeg nysgerrig at gå lidt længere i dybden med dannelsesindholdet i undervisningen. Det, vi observerede på som grundlag for gruppeopgaven, var to teoribaserede praksisrelaterede matematiklektioner, som fandt sted i et teorilokale af en tømrerfaglærer for tømrere. (se bilag 2). Perspektiveringen på disse observationer var, for mit vedkommende, at det ville være interessant, at se nærmere på praksis på min egen skole: Hvordan gribes undervisningen i grundfaget matematik an og, hvor dukker dannelsesteoriernes elementer op i vores daglige undervisning med deres hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige træk.

For at få en afgrænsning og en forståelsesramme for min opgave, og for at ”få hul på” Wolfgang Klafki, har jeg valgt at tage afsæt i hans teorier omkring dannelse som baggrund for min analyse og prøvet at betragte kategorial dannelse som et mål for undervisningen. Formålet med opgaven for mig, har været at blive klogere på de tegn jeg kan observere og deres anvendelse i teoretisk analyse af praksis.. Jeg har ikke ønsket at møde opgaven med en for-forståelse, men da Klafki selv omtaler sin dannelsesform i ren fremtræden som utopisk i sin 2. undersøgelse er jeg gået ud fra, at der ville være elementer jeg kunne forholde mig til med henblik på didaktiske overvejelser for kategorial ”tilretning”

Jeg er ikke gået ind i en analyse af det, der ligger før og efter det observerede, dvs. lovmæssige og strukturelle forudsætninger og underviserens didaktiske overvejelser m.m., og efterfølgende evalueringen af den observerede undervisningen. Endvidere er diskussionen om, mødet mellem ”Fag” og almendannelse en hel opgave i sig selv. Da Klafki ikke er fagdidaktiker, vil en analyse, der prøver at sige noget normativt om dannelsen i de observerede lektioner, ikke yde denne undervisning fuld retfærdighed, da der er elementer i den kategoriale dannelse, der ikke vil være særligt fremtrædende eller indeholdt i undervisningen som ”ægte” kategoriale. At jeg alligevel vælger også at se efter tegn på kategorial dannelse, skyldes slægtskabet til den helhedsorienterede undervisning, som nævnes i erhvervsuddannelseslovens § 22, og som i en eller anden grad søges praktiseret.

Opgavens perspektivering vil, kombineret med refleksioner over min analyse, vende tilbage til nogle af disse afgrænsninger i opsætningen af nye problemfelter... Køb adgang for at læse mere

Dannelsesteori og undervisningspraksis – udfordringer set ud fra Wolfgang Klafkis teori

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Dannelsesteori og undervisningspraksis – udfordringer set ud fra Wolfgang Klafkis teori.