Bog & Idé | Eksamenssæt 27. maj 2016 i Afsætning A

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 10
  • 3402
  • PDF

Bog & Idé | Eksamenssæt 27. maj 2016 i Afsætning A

Her finder du et eksempel på en besvarelse af eksamenssættet om Bog & Idé i Afsætning A fra 27. maj 2016.

Eksamenssættet tager udgangspunkt i en karakteristik af virksomheden, hvorefter der er udarbejdet en analyse af virksomhedens omverdensforhold.

Hernæst er der udarbejdet en analyse af købsadfærden for køb af bøger.

Slutteligt er der foretaget en diskussion af Bog & Idés konkurrence- og vækststrategier.

Lærers kommentar

- Du skriver rigtigt godt
- Husk den rigtige rækkefølge, generiske strategier inden vækststrategier
- Værdikæden skal mere i dybden

Opg. 1 10/10 point
Opg. 2 25/30 point
Opg. 3 25/30 point
Opg. 4 25/30 point

Dvs. 85/100 point - 5 point fra 12

Elevens kommentar

- Gå mere i dybden med værdikæden
- Gå mere i dybden med opg 3

Indhold

1. Indledning
2. Karakteristik af virksomheden Bog & Idé
3. Analyse af omverdensforhold
4. Analyse af købsadfærd for køb af bøger
5. Diskussion af konkurrencestrategi og vækststrategi

Uddrag

Indledning:
Den danske virksomhed Bog & idé sælger hovedsageligt bøger, men også kontorartikler og kreativt legetøj. Kæden er eget af Indeks Retail, der også driver Bøger & papir, Legekæden og BOGhandlen. Bog & idé har 98 butikker i Danmark og har udgangspunkt i indkøbsforeningen Bogpa fra 1969. Kæden gør en dyd i, at give deres kunder en god service og vejledning. Bog & idé har planer om vækst via e-handel og målet er en seks-dobling af den samlede omsætning på 3 år.

1. Karakteristik af virksomheden Bog & idé
Bog & idé sælger deres produkter til konsumentmarkedet (B2C-markedet), dvs. personer og husstande, der køber til eget forbrug. Produkterne findes i et bredt sortiment og købes både for den funktionelle kvalitet, idet bøger er vitaminer til hovedet, men også den imagemæssige kvalitet, da bogen bidrager til kundens personlige image og kan bruges til, at sende specifikke signaler til kundens omverden. Eksempelvis kan en bog omkring “urban gardening” signalere at man er med på tidens trend om “det gode og hjemlige liv”. Bog & idés konkurrencemæssige fordel er at de er landsdækkende og har mange fysiske butikker tæt på forbrugerne. De går også meget op i deres kundeservice, hvor de fokuserer på, at kunderne føler sig trygge ved kvaliteten i butikkens sortiment og den gode service. Boghandlerbranchen er under forandring, idet der er sket en gradvis liberalisering af bogmarkedet med fri prisdannelse, hvilket gav supermarkeder muligheden for at sælge bestseller bøger. Bog & idé er nu i hård konkurrence med supermarkederne og er afhængige af at have bestseller bøgerne i deres sortiment. Bog & idé er i svæver konkurrence med Arnold Busk, som har klaret sig igennem krisen ved at skære ned på antallet af fysiske butikker. De er også i snæver konkurrence med saxo.com, der kun sælger bøger online.... Køb adgang for at læse mere

Bog & Idé | Eksamenssæt 27. maj 2016 i Afsætning A

[1]
Bedømmelser
  • 05-04-2017
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Den er god og velskrevet!!