Virksomhedsportræt af LEGO
- HHX 2. år
- Afsætning A
- 12
- 11
- 4052
Virksomhedsportræt af LEGO
Virksomhedsportræt af LEGO. Opgaven er skrevet i december 2010.
Indhold
- Indledning
- Virksomhedsbeskrivelse
- Begrundelse af valg af teoridele samt problemstilling
- PEST-analyse
- SWOT-analyse
- TOWS-analyse
- Strategiske tiltag - vækststrategier
- Samlet konklusion på det fundne
Uddrag
Indledning – begrundelse af virksomhed
Jeg har valgt at skrive om virksomheden Lego, eftersom denne virksomhed fascinerer mig på mange måder, og fordi jeg synes, det kunne være spændende at lære mere om legetøjsbranchen samt de udfordringer, den står over for. Lego er kendt i rigtig mange lande og har opnået stor global succes; men vejen til denne succes har ikke været ”en dans på roser”. I 2003/2004 ramte en stor krise selskabet; en krise som nær havde erklæret Lego konkurs. En af grundene til krisen var, at virksomheden i en årrække spredte varemærker ud over en række produkter, som efterhånden bevægede sig langt væk fra plastikklodsen . Men på godt to år gik Lego fra et underskud på over én milliard til et overskud på halvanden milliard kroner . Dette er et utroligt eksempel på en virksomhed, som ikke giver op, med det samme medvind vender til modvind. Ikke mange havde tiltro til, at Lego nogensinde ville komme på rette spor igen og opbygge det samme image, som virksomheden tidligere var kendt for. Alle disse faktorer gør virksomheden enestående, og gør Lego til en virksomhed, som jeg synes kunne være interessant at lære mere om... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind