Urtekram - Afsætning

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 13
  • 4338
  • PDF

Eksempelbesvarelse: Urtekram - Afsætning

Studienets besvarelse af eksamensopgaven om Urtekram fra sommeren 2009.

Opgaven fokuserer på at rumme præcis det en eksamensbesvarelse skal have for at få 12 samtidig med, at alle opgaverne skal kunne løses på de fire timer eksamenen varer.

Problemet ved nogle af de andre besvarelser af eksamensopgaven om Urtekram på Studienet.dk er, at de er lavet som hjemmeopgaver uden tidsbegrænsning. Man kan således slet ikke nå, at lave så lange besvarelser til eksamen.

Opgaven besvarer spørgsmålene:

1. Urtekram overvejer at ekspandere internationalt. Redegør for hvilke relevante markedsforhold, der bør indgå i informationsindsamling.

2. Vurder konsekvenserne af den ændrede målgruppe for Urtekrams distribution og promotion.

3. Analyser og vurder Urtekrams branding, sortiment og mærkestrategi.

4. Diskuter og vurder Urtekrams fremtidige strategier for at sikre fortsat vækst.

Indhold

Redegør for hvilke relevante markedsforhold, der bør indgå i informationsindsamling. 2
Makro 2
Mikro 3
Vurder konsekvenserne af den ændrede målgruppe for Urtekrams distribution og promotion 5
Distribution 5
Promotion 6
Analyser og vurder Urtekrams branding, sortiment og mærkestrategi 9
Branding 9
Sortiment 10
Mærkestrategi 11
Diskuter og vurder Urtekrams fremtidige strategier for at sikre fortsat vækst. 12

Uddrag

2. Vurder konsekvenserne af den ændrede målgruppe for Urtekrams distribution og promotion
Direktør Lars Børresen forklarer meget præcist hvilken ændring, der er sket i Urtekrams målgruppe:
”Vores målgruppe har de seneste år udviklet sig fra udelukkende at være ”hellige” økologer til også at omfatte individualistiske, kvalitetsbevidste og moderne forbrugere”
Udtalelsen afslører først og fremmest, at Hørkram foretager deres segmentering ud fra livsstile. Derudover afslører det også, at man i forhold til MINERVA-modellen er gået fra udelukkende at henvende sig til det grønne segment til nu også at henvende sig til det blå segment. I forhold til Gallups Kompas, er der tale om en ændring fra udelukkende at have den fællesskabsorienterede forbruger som målgruppe til nu også at have den moderne-individorienterede forbruger som en del af målgruppen.
Helt konkret har ændringen betydet, at Urtekrams målgruppe er blevet væsentligt større og også mere kompleks, da den nu består af flere forskellige delsegmenter. Ændringen må også have betydet, at ”økologiprodukter” har bevæget sig langt mod højre på PLC-kurven... Køb adgang for at læse mere

Urtekram - Afsætning

[28]
Bedømmelser
  • 18-04-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Helt igennem en klasse opgave. Den går virkeligt i dybden med hele opgaven. Rigtigt god til inspiration!
  • 21-04-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    den kommer ind på vigtige detaljer, men den er ikke dybdegående nok og bred nok
  • 03-10-2016
    Super fin opgave med god inspiration! ......
  • 05-03-2015
    Fin opgave til inspiration