So This Is Permanence

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HF 2. år
  • Engelsk B
  • 12
  • 15
  • 4980
  • PDF

Novelleanalyse: So This Is Permanence

Få hjælp til din opgave om "So This Is Permanence" med Studienets study guide.

Denne study guide fra Studienet hjælper dig sikkert igennem spørgsmålene til Delprøve 2B i eksamenssættet fra december 2009 for Engelsk på HF. Her skal du løse fire forskellige opgaver, hvor formuleringen lød på først at skrive et summary af teksten "So this is Permanence" og lave en characterization af Sarah. Derudover skal du kommentere på ulykken på restauranten, samt skrive et kort essay, hvor du diskuterer både de gode og de dårlige sider af det at være teenage forældre.

Denne study guide er en indsamling af elementer, situationer, citater, bemærkninger og noter, der kan være relevante at have med i din færdige opgave.

Opgaveformulering

  • 1. Write a summary of So This Is Permanence in about 150 words.
  • 2. Characterize Sarah.
  • 3. Comment on the incident in the diner.
  • 4. In a short essay (150-200 words) discuss good and bad sides of teen parenthood.
Hent denne study guide nu og få hjælp og inspiration til din opgave om "Old Age" og "So This Is Permanence" med det samme.

Indhold

En hjælpende hånd 1
1. Summary (Resumé af teksten) 3
2. Characterization (Karakteristik af Sarah) 4
3. Comment (Kommentar på hændelsen i cafeteriet) 11
4. Discussion (Diskussion af de gode og de dårlige sider ved at blive forældre som teenager 13

Uddrag

1. Summary (Resumé af teksten)
Det er ikke så let at skrive et summary. Det kan være svært at afgøre, hvilke ting, der er de mest vigtige i en tekst. Det kommer an på teksten, hvad man skal være særlig opmærksom på, og der er derfor ikke nogen overordnet skabelon. Dog er det altid vigtigt, at du kommer ind på hvem, hvornår, hvor og hvad. Hvilken rækkefølge, eller hvordan du vil komme ind på disse dele er op til dig, men for at give et overblik og gøre det nemmere at skrive resumeet, har vi opstillet de væsentligste ting i punktform. Det er op til dig at strukturere resuméet ud fra disse punkter.

Facts om teksten “So This Is Permanence”
- Forfatter: Stephanie Soileau
- Titel: “So This Is Permanence”
- Udgivelsesår: 2008
- Indledning: En god måde at indlede afsnittet, hvor du skal give et
summary, kan derfor være: " The short story 'So This is Permanence' by Stephanie Soileau, published in 2008...”.

Selve novellen
Personer (hvem)
- Hovedpersonen er den 16-årige Sarah
- Bipersonerne er
- Sarahs unavngivne mor, far og søster.
- Sahras kæreste Daniel.
- De øvrige gæster på restauranten: Drengen fra Sarahs
geometri-klasse, en anden dreng, hun ikke kender og en gammel mand ved skranken.

Tid (hvornår)
- Nutid: Novellen foregår i nutiden.
- Novellens tid: Novellen springer i tid. Selve den fortalte tid, hvor
novellens handling udspiller sig, strækker sig over nogle uger: ”In the weeks that followed” (p. 8, l. 17). Der er dog to flashbacks tilbage til situationen før, Sarah blev gravid, hvilket må være over 9 måneder før den situation, Sarah er i nu.
...

2. Characterization (karakteristisk af Sarah)
Når du går ind i de karakteriserende afsnit, er det vigtigt, at du (modsat i summary-afsnittet), underbygger dine analyser og fortolkninger med citater og eksempler fra teksten. Nedenfor angiver vi, hvad der er de væsentligste karaktertræk at komme ind på i forhold til karakteren Sarah. Under hvert punkt uddyber vi karaktertrækkene og underbygger dem med eksempler fra teksten. Det vil ikke være nødvendigt at inddrage alle punkterne eller alle citaterne, men du bør overveje, hvad du selv synes er vigtigt, og hvad der skal medtages i din opgave.

Sarah som teenage-mor
Magtesløs
Forsøger at være mor
Da barnet begynder at græde og ikke vil stoppe igen, forsøger Sarah med alt, hvad hun kan. Hun mader den, skifter dens ble, underholder den og synger for den:
”Sarah cycled through every possible desire; she offered feeding, diaperchanging, entertainment, then feeding again. She sang to him” (p. 8, ll. 28-29).
Ingen resultat
Selvom Sarah forsøger med alt, hvad hun kan finde på, er babyen utrøstelig. Barnet bliver ved med at græde og begynder endda at kradse sig selv, hvilket resulterer i, at han græder endnu mere:
”He screamed until he was hoarse, until his whole body hiccupped, choking itself on some mysterious distress. He clawed at blankets, at Sarah, at himself until he drew blood on his own neck [...]” (p. 9, ll. 38-40).
...

3. Comment (kommenter på hændelsen i cafeteriet)
Endnu kun børn
Graviditet en umulighed
Drengen fra Sarahs geometriklasse forstår slet ikke, hvordan Sarah har kunnet producere et barn. Det er ubegribeligt, fordi de selv er som børn:
”Can you believe this came out of Sarah?” (p. 10, l. 94).

Hensynsløs
Sarah viser sin barnlige hensynsløshed og respektløshed ved at tage en cigaret fra en gammel mand, da ingen af hendes venner har én, hun kan få. Hun er ligeglad med dem omkring sig:
”She got up to bum one from an old man at the counter” (p. 11, l. 100).
Forståelse for Daniels opførsel
Daniel går ud på herretoilettet med den fremmede for at tage stoffer, men Sarah kan ikke bebrejde ham:
”she could not blame him” (p. 11, ll. 124-125).
Hun ved, hun ville have reageret ligesom ham og måske endda ville have været endnu værre:
”If she'd been in his position, she would have treated her the same way, no question. In fact, she would have gone further” (p. 11, ll. 117-118).
Ingen af dem er klar til at tage ansvaret for barnet på sig, da de ikke engang kan tage ansvar for sig selv og deres eget liv.
Forlader barnet som løsning

Valg
Til slut vælger Sarah at overlade barnet til drengen fra hendes geometriklasse, der sidder på cafeteriet. På den måde løber hun fra ansvaret, ligesom hun har gjort hele sit liv. Selvom det ikke var planlagt, føler hun, at det ikke kunne have været lettere:
...

4. Discussion (diskussion af de gode og dårlige
sider ved blive forældre som teenager)
Det sidste, du bliver bedt om, er, at diskutere de gode og dårlige sider ved at blive forældre som teenagere. En diskussionsopgave kan struktureres på mange forskellige måder. Det kan være, du fremdrager nogle ting, som andre slet ikke har fokuseret på og omvendt. Det vigtigste er imidlertid at holde tungen lige i munden og blive ved med at følge den røde tråd, du fra starten har valgt, at du vil følge. Diskussionsafsnittet skal stå som et selvstændigt afsnit. Alligevel kan du dog godt drage paralleller til teksten. I forhold til emnet ”teen parenthood” kan du fokusere på flere ting. Vi giver
her nogle bud på den måde, din diskussion kan udforme sig og sætter de forskellige diskussionsemner i relation til teksten:

Børn med voksnes ansvar
Generelt om børn med voksnes ansvar
I forhold til dette kan du overveje:
- Hvornår er man barn, og hvornår er man voksen?
- Hvad skal der til, før man er klar til at tage virkeligt ansvar på sig?
- Hvor meget ansvar kan man kræve, at en teenager skal tage?
- Hvor meget ansvar bør forældre tage på deres børns vegne?
- Hvornår skal man gribe ind, hvis det går ud over barnet?
- Har man selv fuldt ud ansvaret for konsekvenserne af alle de handlinger, man begår?
- Er det nødvendigt at have ”fundet sig selv”, før man kan sørge for et andet menneskes opvækst?... Køb adgang for at læse mere

So This Is Permanence

[7]
Bedømmelser
  • 01-11-2010
    Hvis du har den mindste smule tvivl omkring teksten skal du hente dette. Uddybet til punkt og prikke!
  • 03-01-2011
    Givet af 3.g'er på STX
    Godt guldnotat. Det er virkelig en god hjælp til selv at få en god karakter.
  • 01-06-2015
    poiopopioippoioioipopipoiiopiopoipoipiop
  • 07-10-2013
    ................................