SOP om sandsynlighedsregning i Matematik A og Idéhistorie B

  • HTX 3. år
  • Idéhistorie B, Matematik A, SOP
  • 10
  • 22
  • 5353
  • PDF

SOP om sandsynlighedsregning i Matematik A og Idéhistorie B

SOP om Sandsynlighedsregning og Ludomani undersøgt med fagkombinationen Matematik A og Idéhistorie B.

Opgaven gennemgår først hvad ludomani er, og teorierne for behaviorisme, samt forklaringer ud fra fysiologi og eksistens psykologi.

Herefter kigges der på matematikken bagved spil, bl.a. på de stokastiske variabler, samt symmetriske og asymmetriske sandsynligheder, og slutteligt foretager jeg en omfattende gennemgang af spillet "halv 12", samt hvilke konsekvenser ludomani kan have for individ, og børn især.

Studienets kommentar

Studieområdeprojektet på htx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Udformningen af eksemplet kan derfor afvige fra den måde, som et SOP skal skrives og bygges op. Fx skal et SOP fylde 15-20 sider, hvor der tidligere var andre krav til længde. I dag skal du heller ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Abstract 3
Indledning 3
Ludomani. 4
Hvad er ludomani? 4
Behaviorisme. 4
Eksistens Psykologi. 5
Fysiologi. 6
Begreber om sandsynlighedsregning. 7
De store tals lov 7
Symmetriske & Asymmetriske Sandsynlighedsfelter 8
Udfaldsrum & Hændelser 9
Kombinatorik. 10
Stokastisk Variabel. 11
Uafhængige Hændelser. 12
Tilbagelægning 12
Spillet Halv 12. 12
Definition på spillet halv 12. 12
Sandsynligheder. 13
Empirisk eksempel. 14
Ludomanis Konsekvenser. 15
Fokus på børnene. 16
Konklusion. 16
Kildeliste. 17
Bilag. 18
Bilag 1 18
Bilag 2. 19
Bilag 3 21

Uddrag

"Indledning:
I denne opgave vil jeg sætte fokus på ludomani. Dette emne er valgt på baggrund af at, ludomani er et voksende problem i Danmark. Det er nemmere end nogensinde før, at få adgang til spillene, ikke mindst på nettet.

Inden for naturvidenskaben, har jeg valgt at belyse de forskellige matematiske aspekter i sandsynlighedsregning, da dette har relevans for at være en god spiller. Ud fra det vil jeg udlede en generel formel, som jeg kan bruge til at beregne sandsynligheden for at det næste kort vil hjælpe mig, i et spil halv 12.

På det humanistisk og samfundsvidenskabelige plan vil jeg forsøge at redegøre for årsager til ludomani, inden for behaviorismen, eksistens psykologi og fysiologi, samt de moralske konsekvenser og helbredelsesmetoder.

Jeg har brugt en kvalitativ tilgang til at gennemspille, kortspillet halv 12. Min kilde til matematikken er valgt på baggrund af bogens formidling af stoffet, og dets sværhedsgrad (Matematik B). Konkret om ludomani har jeg brugt den nyeste kilde der har været tilgængelig."... Køb adgang for at læse mere

SOP om sandsynlighedsregning i Matematik A og Idéhistorie B

[11]
Bedømmelser
  • 06-12-2010
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Udemærket opgave, beskriver ikke sandsynligheder helt i dybden men okay hvis man har lidt kendskab til det det.
  • 31-01-2011
    God opgave der viser en del til ludomani. Har også nogle gode illustrationer med
  • 10-04-2014
    stor hjælp. God inspiration til min opgave. :)
  • 21-03-2014
    Jeg vil sige at opgaven er til et lille 7 tal