Det Surrealistiske Manifest og Salvador Dali

  • STX 2.g
  • Dansk A
  • 10
  • 35
  • 13270
  • PDF

Det Surrealistiske Manifest og Salvador Dali

Større opgave i Dansk om surrealismen indenfor kunsten

Værker:
Maleriet "Drøm inspireret af en bis flyven om et granatæble et sekund før opvågnen" af Salvador Dalí
Stumfilmen "Den Andalusiske Hund" af Luis Buñuel og Salvador Dalí

Lærers kommentar

God brug af analyse og god sammenhæng i opgaven.
For svag referering til brug af materiale og litteratur. - ikke nødvendigt at inddrage HELE Det Surrealistiske Manifest.

Indhold

• Side 3: Indledning
• Side 3: Det Surrealistiske Manifest
• Side 4: Samtidens kunst og problemer
• Side 5: Analyse af Drøm inspireret af en bis flyven om et granatæble et sekund for opvågnen
• Side 8: Analyse af Den Andalusiske Hund
• Side 11: Konklusion
• Side 12: Litteraturliste
• Side 13: Bilag 1: Drøm inspireret af en bis flyven om et granatæble et sekund for opvågnen af Salvador Dalí, 1944
• Side 14: Bilag 2: Merz 163 af Kurt Schwitters, 1920
• Side 15: Bilag 3: Enkeltbilleder fra Den Andalusiske Hund af Luis Buñuel og Salvador Dalí, 1928
• Side 17: Bilag 4: Det Surrealistiske Manifest af André Breton, 1924

Uddrag

INDLEDNING:
Det visuelle udtryk har altid interesseret mennesket, lige fra den tidlige stenalders hulemalerier til det moderne samfunds filmproduktioner og malerkunst. Vi har valgt at inddele de mange forskellige udtryksformer i forskellige genrebetegnelser baseret på den kunstneriske stil og til dels også på bestemte tidsperioder. At dykke ned i disse genrer, finde baggrunden for dem og fortolke deres værker giver en god forståelse for, hvorfor kunstneren har skabt disse, og hvorfor der er opstået et publikum omkring genren, og for hvad kunsten egentlig gør ved henholdsvis beskueren og skaberen, og endeligt hvorfor det visuelle kunstværk stadig vækker interesse den dag i dag. Jeg har derfor valgt at undersøge en af de mest banebrydende og alternative stilarter inden for kunsten, nemlig surrealismen. Jeg vil ud fra en danskfaglig synsvinkel analysere maleriet Drøm inspireret af en bis flyven om et granatæble et sekund før opvågnen fra 1944 af den surrealistiske kunstner Salvador Dalí samt filmen Den Andalusiske Hund af Luis Buñuel og Salvador Dalí med henblik på at belyse, hvad der kendetegner surrealismen som kunstform. Jeg finder det også væsentligt at undersøge, hvad baggrunden for surrealismen var ud fra en kunsthistorisk synsvinkel. Dette vil jeg gøre ved inddragelse af Det Surrealistiske Manifest skrevet af André Breton i 1924 i mine analyser samt en redegørelse for samtidens problemer og kunstsyn. Der vil primært blive fokuseret på det billed- og filmanalytiske, der kombineret med den kunsthistoriske baggrund skal skabe en forståelse for, hvad surrealismens kunstneriske udtryk og idégrundlag er.

(...)

Drøm inspireret af en bis flyven om et granatæble et sekund før opvågnen (originaltitel: Rêve causé par le vol d'une abeille autour d'une grenade, une seconde avant l'éveil) er et maleri af den spanske maler Salvador Dalí fra 1944. Det forestiller en sovende og nøgen kvinde, der svæver let over en slags klippegrund ud til et stort hav. Mod kvinden springer to tigre, der kommer ud af munden på en fisk, der springer ud af et granatæble. I linje med de to tigre ses et gevær med en bajonet, der er centimer fra at stikke den sovende kvinde i armen. I baggrunden ses en elefant med lange, tynde ben, og under kvinden ses et mindre granatæble med en bi svævende omkring sig.

Billedets indhold er understøttet af nogle store flader i form af himlen og havet, der er uforstyrret og roligt fremstillet. Ydermere er der en flade ovenpå havoverfladen i form af det helt plane klippegrundlag, som kvinden svæver over. Himmel og hav skilles af en lige linje, der brydes af den sovende kvindes albue, elefantens tynde ben, en klippe og det store granatæble. På trods af disse brud skaber denne linje en harmonisk opdeling af billedets flader, som altså udgør baggrunden.

Idet de himmel- og havbaserede baggrundsflader er så enkle, rolige og overskuelige gives der plads til billedets mere komplicerede former i form af de objekter, Dalí har valgt at placere i billedet. Dalí udbygger på en måde effekten af den vandrette skillelinje mellem himmel og hav med den ligeledes vandrette nøgne kvinde, og i hendes udstrakte længde ligger hun på tværs af billedrammen. Hun fremstår dermed som et slags bytte eller 'landingspuden' for de glubske tigre og bajonetten. Fra det store granatæble til bajonetten bliver der skabt en buet linje af de to tigre og fisken. Denne linje går med sit fremadrettede perspektiv på tværs af billedets for- og baggrund og bliver dermed det uroskabende element i billedets komposition... Køb adgang for at læse mere

Det Surrealistiske Manifest og Salvador Dali

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.