SRP om Ægyptisk Matematik i Matematik A og Historie A

  • STX 3.g
  • SRP (Historie A, Matematik A)
  • 10
  • 25
  • 6351
  • PDF

SRP om Ægyptisk Matematik i Matematik A og Historie A

SRP i Historie A og Matematik A om Ægyptisk matematik. SRP'et indeholder en redegørelse for de gamle ægypteres regningsmetoder og hjælpemidler, samt hvordan de udregnede forskellige ting på pyramiderne.

Yderligere er der uddrag af forskellige historikeres tekster bl.a. Herodot som omtaler pyramiderne og deres funktion.

Lærers kommentar

Indledning
Kilderne til den ægyptiske matematik
Papyrus Rhind
Papyrus Moskva
Læderrullen
Kilderne til pyramiderne
Ægypten på Herodots tid
Ægypternes talsystem
De 4 regningsarter
Addition og subtraktion
Multiplikation
Division
Brøkregning
- tabellen
De røde hjælpetal
Pyramidernes matematik
Arealbestemmelse
Rumfang
Hældning
Pyramiderne
Herodot om pyramiderne
Pyramidernes funktion
Andre teorier
Konklusion
Litteraturliste
Bilag

Elevens kommentar

Indeholder bilag, og regnede opgaver.

Studienets kommentar


Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Indledning
Kilderne til den ægyptiske matematik
Papyrus Rhind
Papyrus Moskva
Læderrullen
Kilderne til pyramiderne
Ægypten på Herodots tid
Ægypternes talsystem
De 4 regningsarter
Addition og subtraktion
Multiplikation
Division
Brøkregning
- tabellen
De røde hjælpetal
Pyramidernes matematik
Arealbestemmelse
Rumfang
Hældning
Pyramiderne
Herodot om pyramiderne
Pyramidernes funktion
Andre teorier
Konklusion
Litteraturliste
Bilag

Uddrag

Indledning:
Matematikken har været en del af menneskene i flere årtusinder, og nogle af de ældste matematiske tekster stammer fra Ægypten. Ved 3.000 f.Kr. havde ægypterne allerede udviklet deres hieroglyffer, og det markerer begyndelsen af det Gamle Riges periode, hvor pyramiderne blev bygget. Dette giver det klareste tegn på, at samfundet i denne periode allerede havde opnået utroligt meget.

Ægypterne var meget konkrete i deres tilgang til matematik og deres handel krævede, at de kunne bruge multiplikation og division. Så de udtænkte bemærkelsesværdige metoder til at overvinde de mangler som var nødvendige for deres arbejde. Ægypterne havde faktisk udtænkt metoder til multiplikation og division, der kun involverede addition .

Jeg vil i opgaven starte med at redegøre for hvilke kilder vi har vores viden om pyramiderne og gammel ægyptisk matematik fra, samt give en vurdering af disse.

Derefter vil jeg gennemgå det ægyptiske talsystem og forklare, hvordan ægypterne har udført de fire regningsarter. Herudover vil jeg komme ind på stambrøker, der er et centralt element i ægyptisk matematik, og de hjælpemidler ægypterne brugte til regning med disse. Dette vil lede til den vigtige -tabel samt de røde hjælpetal, og herefter vil jeg forklare hvilke metoder ægypterne brugte til bestemmelse af grundfladeareal, hældning og rumfang af pyramiderne, samt diskutere pyramidernes funktion.

Jeg har valgt at forklare de ægyptiske metoder at regne på, ved at gennemgå nogle eksempler, da jeg synes forklaringerne er lettere at forstå, når man har et konkret eksempel at forholde sig til. Jeg vil benytte ægypternes måde at skrive udregningerne på, efter at have forklaret dem. Min litteraturhenvisning er angivet med fodnoter, hvor jeg angiver, hvilken bog/kilde der er tale om.

I fodnoterne forklarer jeg også nogle specielle ord eller navne som jeg bruger, og alle mine kilder er angivet sidst i litteraturlisten. For ikke at skrive forfatternes navne om og om igen, har jeg blot brugt deres initialer... Køb adgang for at læse mere

SRP om Ægyptisk Matematik i Matematik A og Historie A

[19]
Bedømmelser
  • 18-12-2014
    Som sådan rigtig fin opgave, der kommer godt omkrig de ting som en SRP omkring egyptens matematik skulle indholde. Dog er der en meget stor del af teksten der er næsten direkte afskrevet fra diverse kilder. Især Ægyptisk matematik af Jesper Frandsen er næsten ren copy paste, så lige på det punkt undre jeg mig over at der er givet en så høj karakter. Ellers er den velskrevet og metodisk korrekt.
  • 10-01-2011
    opgaven er meget god. den indeholder rigtige mange ting. Der mangler sådan set ikke noget.du kommer godt rundt om det hele Var denne bedømmelse brugbar for dig
  • 30-09-2014
    Givet af 3.g'er på STX
    Ikke lige det jeg ledte efter men fin opgave
  • 15-05-2012
    God opgave, kun få ting mangler:-)