Analyse af to reklamer fra SAS - "Så godt som hjemme"
- HHX 3. år
- Dansk A
- 12
- 15
- 4543
Reklameanalyse: Analyse af to reklamer fra SAS - "Så godt som hjemme"
Kan du ikke rigtig få hul analysen af de to reklamespots fra SAS fra eksamenssættet august 2010?
* Så godt som hjemme med hhv. Uffe Ellemann Jensen og Tina Dickow
Vores opgavehjælp til SAS reklamerne er en indsamling af alle de elementer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse, sammenligning og vurdering af reklamerne.
I opgavehjælpen kigger vi bl.a. nærmere på:
- Opgaveformuleringen
- Hvordan du skal opbygge din opgave
- Præsentation af de to reklamer
- Reklamernes formål
- Reklamernes opbygning
- Filmiske virkemidler
- Primær og sekundær brugsværdi
- Reklamekneb
- Ligheder og forskelle mellem reklamerne
- Hjælp til vurdering af reklamerne
Uddrag
Formål
En reklames formål er altid at sælge et bestemt produkt til en bestemt målgruppe eller at få folk til at synes godt om et bestemt firma. Det er en vigtig del af din analyse at vise, hvad reklamen forsøger at sælge og til hvem. Da filmene reklamerer for SAS, er deres formål helt oplagt at gøre SAS populær og få flere til at købe rejser hos SAS. Dette ses dog først til allersidst i de to reklamefilm, hvor budskabet ”så godt som hjemme” vises, og hvor SAS' logo toner frem på skærmen. Først til allersidst i filmene går det altså op for seerne, hvad der reklameres for, og hvad reklamens formål er. Den målgruppe, reklamen er rettet mod, er desuden en vigtig del af reklamens formål. Her behandler vi målgruppen senere, nemlig under punktet ”Sammenligning”.
Reklamernes opbygning
Det er altid en god idé i en analyse at se på, hvordan reklamerne er bygget op. Disse to reklamefilm er bygget op som små fortællinger, der kulminerer i reklamernes budskab: ”Så godt som hjemme”. En fortælling er en rigtig smart måde at bygge en reklame op på og få et budskab igennem på, fordi en fortælling fanger modtagernes interesse. Her viser vi, hvordan begge SAS-reklamer er bygget op som fortællinger, og hvad formålet med dette er.
Reklamernes fortællinger: ude og hjemme
Begge reklamer er bygget op som mini-fortællinger om hhv. Uffe Ellemann og Tina Dickows rejser i udlandet. Fortællingerne er bygget op lidt ligesom et eventyr efter skemaet: hjem – ude – hjem. Både Ellemann og Dickow rejser ud i det fremmede og har mange spændende oplevelser, men først da de vender 'hjem' til SAS til sidst i reklamerne, føler de sig rigtig godt tilpas (Ellemann i lufthavnen og Dickow på SAS-hotellet). Denne 'eventyropbygning' er smart, fordi alle kender den, og alle kender behovet for at føle sig tryg i det fremmede.
SAS som 'hjemme'
Det, som reklamerne bruger fortællingen til, er at få et helt bestemt budskab frem. Fortællingen består af to trin, der gør, at SAS kommer til at fremstå meget positivt:
1) Først opbygges en spænding i reklamerne, hvor Ellemann og Dickow er ude i det fremmede og ukendte.
2) Dernæst udløses denne spænding i en glad og afslappet forløsning, hvor Ellemann og Dickow vender 'hjem' til SAS, og hvor teksten siger ”så godt som hjemme”... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind