Du får tips til opbygningen af din rapport og eksempler på, hvordan de forskellige dele af rapporten kan skrives. Eksemplerne er markeret med grå bokse.
Endelig har vi tilføjet et afsnit med guldkorn, hvis du vil demonstrere et kendskab til Kemi udover det sædvanlige. Disse ekstra tips kan være særligt nyttige til den mundtlige eksamen.
Her får du et uddrag fra siden med resultater og databehandling:
Forklaring på, hvordan vi bestemmer 1/∆t
I alle fire forsøg har vi målt, hvor lang tid, ∆t, der går, før vi ikke kan se pletten i bunden af glasset. Vi kan nu udregne 1/ ∆t. Vi tager forsøg 1 som eksempel. ∆t blev i forsøg 1 målt til 25 sekunder. Vi kan nu udregne 1/ ∆t:
Sammenhængen mellem [S2O32-] og reaktionshastigheden
Sammenligner vi forsøg 1 og 2, kan vi se, at temperaturen var næsten den samme i begge forsøg (22℃ i forsøg 1 og 21℃ i forsøg 2). Derudover var koncentrationen af syre den samme i begge forsøg, [H+]=0,20 M. Da det, stort set, kun er koncentrationen af thiosulfat-ionerne, der ændres, er disse to forsøg oplagte til at vurdere sammenhængen mellem [S2O32-] og reaktionshastigheden. I forsøg 1 er [S2O32-]=0,20 M og i forsøg 2 er [S2O32-]=0,10 M. Koncentrationen af thiosulfat-ioner er altså dobbelt så stor i forsøg 1 som i forsøg 2.
Vores mål for reaktionshastigheden, 1/∆t, blev faktisk også dobbelt så stort i forsøg 1 som i forsøg 2 (0,04 sek-1 i forsøg 1 er dobbelt så stort som 0,02 sek-1 i forsøg 2). Det tyder altså på, at en fordobling af [S2O32-] giver en fordobling af reaktionshastigheden.
Sammenhængen mellem [H+] og reaktionshastigheden
Sammenligner vi forsøg 1 og 3, kan vi se, at temperaturen var næsten den samme i begge forsøg (22℃ i forsøg 1 og 21℃ i forsøg 3). Derudover var koncentrationen af thiosulfationer den samme i begge forsøg, [S2O32-]=0,20 M. Da det, stort set, kun ...