My Mother and her Sister

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • STX 3.g
  • Engelsk A
  • 12
  • 20
  • 6310
  • PDF

Novelleanalyse: My Mother and her Sister

Få hjælp til dit essay med analyse og fortolkning af "My Mother and her Sister" med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig med essay-delen af delprøve 2 i eksamenssættet fra august 2008 for Engelsk. Her skulle du i sektion A skrive et essay, hvor du analyserer og fortolker novellen af Jane Rogers. I denne forbindelse skal du skrive en perspektiverende diskussion, som inddrager mindst to af eksemplerne det opgivne i materiale. I sektion B, som denne study guide også giver støtte til, skal du skrive et kort essay, hvor du giver eksempler på metaforer i digtet "Affirmation" og kommenterer på brugen af dem.

Vores study guide til "My Mother and her Sister" af Jane Rogers og de andre fem perspektiverende tekster/billeder giver dig en omfattende opsamling på alle de situationer, elementer, citater og temaer, som kan relevante at inddrage i din opgave.

Opgaveformulering

  • A.: Write an essay (700-900 words) in which you analyse and interpret Jane Rogers' short story "My Mother and her Sister". To put your interpretation into perspective, your essay must include a discussion of at least two of the other items listed below. One of these must be a text.
  • B.: Write a short essay (200-300 words) in which you give examples of metaphors in the poem "Affirmation" and comment on their use.

    Hent denne study guide nu og få hjælp og inspiration til dit essay om "My Mother and her Sister" med det samme!

  • Indhold

    En hjælpende hånd - 2
    Opgave A - 2
    Resumé af teksten ”My Mother and her Sister” - 2
    Indgangsvinkler til analysen - 3
    Fortæller og synsvinkel (Narrator/point of view) - 4
    Personkarakteristik (Characterization) - 5
    Miljø og tid (Setting and time) - 12
    Sprog (Language) - 12
    Titel og slutning (Title and ending) - 13
    Temaer (Themes) - 13
    Budskab (Message) - 14
    Perspektiverende tekster - 14
    Tekst 2: Robert Herrick: “To the Virgins, to Make Much of Time” (1648) - 15
    Tekst 3: Sarah Stickney Ellis: “The Women of England: Their Social Duties and Domestic Habits” (1839) - 16
    Tekst 4: Donald Hall: “Affirmation” (2002) - 16
    Billede 1: Gustav Klimt, "The Kiss" (1907-08) - 17
    Billede 2: Andrew Fitzpatrick: "Tango Couples" (2006) - 18
    Opgave B - 19

    Uddrag

    Opgave A
    Resumé af teksten ”My Mother and her Sister”
    I novellen fortæller den unavngivne fortæller om sin mor og sin moster Lucy. Hendes mor er lige død og mosteren har boet hos hende lige siden. Jegfortælleren har et klart billede af, hvordan Lucy var i hendes barndom. Lucy gik op i traditionelle værdier og ordentlig husholdning i modsætning til hendes mor, der levede frisindet med flere forskellige kærester. Jegfortælleren forsøger at efterkomme den livsstil og lave det mad, hun tror, mosteren ønsker, men det viser sig imidlertid, at Lucy har vænnet sig til den moderne livsstil. Jegfortælleren erfarer, at Lucy har en hemmelig forelskelse bag sig, men med vilje ikke har forfulgt kærligheden, fordi hun ikke tror på, at lykken kan eksistere i virkeligheden. Til sidst får jegfortæl- leren afløb for sin gråd og sorg over sin mors død med erkendelsen af, at der er ting, hun aldrig vil forstå.

    Indgangsvinkler til analysen
    Det er altid svært at finde ud af, hvordan man skal starte et essay, og hvad der skal være den røde tråd igennem det. I essayet er det meget vigtigt, at du fra start vælger et fokus, der kan bære din opgave igennem hele vejen. Du skal nemlig relatere de øvrige tekster i opgaveforlægget til analysen af hovedteksten, og derfor er det helt afgørende, at den røde tråd også kan binde an til de tekster/de billeder, du vælger at relatere den til. Nogle af indgangsvinklerne kunne være:
    ...

    Fortæller og synsvinkel (Narrator/point of view)
    Fortæller
    Førstepersons fortæller
    Historien er fortalt af en førstepersons begrænset fortæller (a first person limited narrator).
    Synsvinklen
    Jegfortællerens synsvinkel
    Synsvinklen er den unavngivne jegfortælleres, og læserens viden om de begivenheder, der finder sted, er begrænset til hendes beskrivelse af dem.
    Retoriske spørgsmål
    Jegfortælleren stiller retoriske spørgsmål, som læseren også kunne have stillet, men som hun selv besvarer:
    ”Why did I ask Lucy to Stay? Because...” (p. 2, l. 31).
    ...

    Miljø og tid (Setting and time)
    Miljø
    Middelklasse
    Jegfortælleren har råd til at købe alle de madvarer, hun regner med, at mosteren gerne vil have, hun har et job og bor i et hus, hvilket tyder på, at det er et almindeligt middelklassemiljø, novellen udspiller sig i.

    Tid
    Der er to slags tid i en novelle: den tid, handlingen foregår i (time) og den tid, novellen strækker sig over (duration).

    Moderne tid
    Novellen udspiller sig i nutiden, men i de barndomserindringer, jegfortæl- leren har, viser hun, at den tid, hun oplevede i sin barndom, stadig var præget af traditionelle værdier.
    Novellens tid
    Novellen er skrevet i datid med flere flashbacks tilbage til, hvad jegfortæl- leren husker fra sin barndom.
    Novellen strækker sig over et par dage fra kort efter jegfortællerens mor er død.
    ...

    Titel og slutning (Title and ending)
    I en novelle er titlen, begyndelsen og slutningen altid afgørende for tolk- ningen.
    Titlen: ”My Mother and her Sister”
    I titlen angives det, at det centrale ikke er jegfortælleren, men det, hun beretter om sin mor og moster. Det er især kontrasten imellem dem, der er det centrale. De kontraster, vi har opstillet, kan alle ses som en forskel mellem moren og søsteren. Jegfortælleren står imellem de to og skal tage stilling til, hvilken livsholdning, hun kan tilslutte sig.

    Slutningen
    Til sidst erkender jegfortælleren, at der er ting, hun aldrig vil få svar på. Dog ser det ud til, at hun tilslutter sig en tro på, at lykke er umulig. Da hun skal fortælle, at Lucy har fundet ud af, at lykke er umulig, erklærer hun, at Lucy vidste og ikke at hun troede, at det var umuligt at opnå lykke:
    ...

    Perspektiverende tekster
    Når du er færdig med at analysere og fortolke novellen, bliver du bedt om at sætte den i perspektiv ved at diskutere mindst to af opgaveforlæggets øvrige tekster/billeder, hvoraf mindst ét skal være en tekst. Nedenfor gennemgår vi kort, hvad vi mener, er det mest centrale for de fire tekster og de to billeder. Derefter sætter vi dem i relation til ”My Mother and her Sister”.

    Tekst 2: Robert Herrick: “To the Virgins, to Make Much of Time” (1648)
    Tolkning af digtet ”To the Virgins, to Make Much of Time”
    Jomfruer
    Digtet hedder ”To the Virgins, to Make Much of Time”. Dette skal forstås som en opfordring til, at de, der endnu er unge og dermed jomfruer på livet skal leve livet, mens de kan. Fortælleren påpeger, at ungdommen er den bedste alder og, at man skal nyde den, da man vil fortryde det, hvis man lader den gå ubenyttet hen.
    Forgængelighed
    Forgængeligheden er et centralt element i digtet. Fortællerne opfordrer til, at man skal nyde livet og ungdommen, mens det er der, netop fordi livet er forgængeligt og vil forsvinde en dag. Man kan beskrive den hold- ning, der kommer til udtryk i digtet som en ”lev i nuet”, ”Seize the Day” el ”Carpe diem” – holdning.

    Digtet ”To the Virgins, to Make Much of Time” relateret til “My Mother and her Sister”
    Livsholdninger i novellen
    Novellen “My Mother and her Sister” indeholder to forskellige livstolk- ninger henholdsvis repræsenteret ved Lucy og Dorothy. Lucy mener, at man bør slå sig til tåls med det, man har og aldrig skal forfølge lykken, da den vil forsvinde i samme øjeblik, man opnår den. Dorothy mener om- vendt, at lykken er at finde og, at man skal søge den i kærligheden.
    Carpe diem - holdningen
    Den af de to personer i novellen, der bedst repræsenterer ”seize the day”- holdningen er paradoksalt nok Lucy. Fortælleren har mange fordomme om hende og tror, hun har levet et traditionelt og underkuet liv som hjemmegående husmor. I virkeligheden har hun imidlertid accepteret sit liv og har levet det i den tro, at det er nyttesløst at jagte en højere lykke. Dette står i kontrast til Dorothy, der ved hele tiden at efterstræbe og lede efter lykken ikke rigtig har levet i nuet, men hele tiden søgt efter noget mere. Novellen stiller med sin åbne slutning spørgsmålstegn ved, hvad der er mest efterstræbelsesværdigt.
    ...

    Tekst 4: Donald Hall: “Affirmation” (2002)
    Fortolkning af digtet ”Affirmation”
    Forgængelighed
    I digtet ”Affirmation” beskrives det som en almen viden, at det at blive gammel er at miste alt. Det er en lovmæssighed, at lykken vil forsvinde:
    - ægteskaber, der begynder uden problemer, vil forlise
    - venner vil dø
    - hvis man får en ny kone, vil hun dø, når hun er smukkest  alle nye kvinder vil forsvinde igen
    - alt er midlertidigt

    Accept
    Til sidst opfordrer fortælleren til, at man accepterer livets forgængelighed og lykkens uopnåelighed. Han skriver ligefrem, at vi skal fastslå, at det er herligt at miste alt:
    ”affirm that it is fitting and delicious to lose everything” (p. 8, ll. 24- 25).
    Digtet ”Affirmation” relateret til ”My Mother and her Sister”

    Det herlige tab
    I digtet ”Affirmation” giver fortælleren udtryk for den holdning, at man bør fastslå, at det er herligt at miste alt, fordi tabet alligevel er uundgåe- ligt. Det er den samme holdning, Lucy i novellen ”My Mother and her Sister” giver udtryk for. Hun er overbevist om, at lykken er uundgåelig og, at man derfor lige så godt kan give op overfor den. I digtet siger fortælle- ren, at man ligefrem bør nyde at miste alt, og det er netop, hvad Lucy har bestemt sig for at gøre.

    Ægteskab
    I digtet beskrives det som om, ægteskabet altid er dømt til fiasko. Det er samme holdning Lucy i novellen har. Hun mener, at ægteskabet kun er en praktisk foranstaltning, der aldrig kan skabe lykke. I digtet fremgår den ... Køb adgang for at læse mere

    My Mother and her Sister

    [15]
    Bedømmelser
    • 29-12-2010
      Givet af 3.g'er på STX
      Gode noter og gode ideer til indfaldsvinkler til novellen. Afsnittet om perspektiverende analyser af de perspektiverende tekster/billeder er meget godt og indspirerende!
    • 30-04-2011
      fantastisk godt! Masser af god inspiration og det sætter virkelig en godt i gang!
    • 28-10-2015
      Givet af 3.g'er på STX
      asdasd asdasd asd asd asdasd
    • 23-10-2014
      Rigtig god opgave, som jeg kunne bruge