Essay om Forholdet mellem Fiktion og Virkelighed i Reklamer

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 12
  • 5
  • 2609
  • PDF

Eksempelbesvarelse: Essay om Forholdet mellem Fiktion og Virkelighed i Reklamer

Studienets eksempelbesvarelse af "Essay om forholdet mellem fiktion og virkelighed i reklamer " fra eksamenssættet august 2010.

I besvarelsen er der lavet kommentarer til hvert afsnit, hvori afsnittets indhold forklares og relateres til trin for trin vejledning til essay.

Besvarelsen indeholder en analyse og fortolkning af novellen til karakteren 12.

BEMÆRK: Dette er en eksempelbesvarelse af opgaven, lavet med det formål at vise hvordan opgaven er bygget op i forhold til trin for trin vejledningen til essay.

Opgaveformulering:
Skriv et essay om forholdet mellem fiktion og virkelighed i reklamer. Inddrag synspunkter fra Deadline-udsendelsen (DR2: Deadline om VisitDenmarks reklamespot Danish Mother Seeking). Giv dit essay en titel.

Uddrag

”I'm doing this video because I'm trying to find August's father. So if you're out there and you see this, then this is for you.”

Sådan lyder det i VisitDenmarks video, hvor danske Karen søger faren til sin lille søn, som er resultatet af en one-night-stand med en udlænding, som Karen hverken kan huske navnet eller udseendet på. Filmen er en reklame, men den blev lagt ud på YouTube som om den var en virkelig efterlysning.Først da det blev afsløret af de danske medier, at filmen fortæller en fiktiv historie, fandt man ud af, at den i virkeligheden er en fiktiv film, der skal gøre reklame for at holde ferie i Danmark.

Reklamen var en succes på den måde, at den hurtigt fik et stort publikum rundt omkring i hele verden, men den fik også stor kritik for at være en løgn og for at markedsføre Danmark på en meget uheldig måde. Reklamen er et meget interessant eksempel på en ny type af 'virale' reklamer, som spiller på forholdet mellem fiktion og virkelighed.

De er fiktive fortællinger, som forsøger at sælge et bestemt produkt, men de fremstiller sig selv som virkelige fortællinger, der ikke vil sælge noget. De bliver lagt ud på nettet som små historier, der så spreder sig fra person til person ligesom en virus: 'Har du set den video med hende, der søger en far til sit barn?' På den måde opdager folk ikke, at det er reklamer, de kigger på. Disse virale reklamer er ofte meget effektive, men de rejser også nogle interessante spørgsmål. Er det i orden at bilde folk ind, at noget er virkeligt, når det faktisk er en fiktiv reklame? Og er det vigtigt at kunne skelne mellem fiktion og virkelighed i reklamens verden?... Køb adgang for at læse mere

Essay om Forholdet mellem Fiktion og Virkelighed i Reklamer

[9]
Bedømmelser
  • 22-10-2011
    Opgaven er en god inspirationskilde og giver samtidig hjælp til at skrive et bedre essay.
  • 27-06-2011
    god vejledning, men alligevel lidt svær at bruge til sin egen opgave
  • 05-02-2015
    Givet af HHX-elev på 3. år
    .....................................
  • 06-01-2014
    ......-----------------------