A Fortune af Joy Monica Sakaguchi

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • STX 3.g
  • Engelsk B
  • 12
  • 15
  • 5266
  • PDF

Novelleanalyse: A Fortune af Joy Monica Sakaguchi

Få hjælp til din opgave om "A Fortune" af Joy Monica Sakaguchi med Studienets study guide.

Denne vejledning støtter dig hele vejen igennem din besvarelse af Opgave B i eksamenssættet for Engelsk fra december 2010. Her skal du skrive et essay, hvor du analyserer og fortolker Joy Monica Sakaguchis novelle. I dit essay skal du inddrage titlen, skrivestilen, synsvinklen, en karakteristik af fortælleren og hovedtemaet.

Vejledningen indeholder analyser af de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i din analyse og fortolkning af teksten. Vejledningen støtter alle trinene i din skriveproces.

Opgaveformulering
"Write an essay (700-900 words) in which you analyse and interpret Joy Monica Sakaguchi's short story 'A Fortune'. Your essay must include the following points:

  • the title
  • the style and point of view
  • a characterization of the narrator
  • the main theme
Hent vores study guide nu og få hjælp og inspiration til dit essay om "A Fortune"

Indhold

Vores fortolkninger 1
Opgaven ”a fortune” 2
The title (titlen) 4
The style and point of view (stilen og synsvinklen) 6
A characterization of the narrator (en karakteristik af fortælleren) 8
The main theme (hovedtemaet) 13

Uddrag

Resumé af teksten
Novellen handler om en unavngiven hovedperson, der har taget det som sit erhverv at være lommetyv. Det har han været siden, hans far første gang viste ham, hvordan man gjorde, da han var fem år. Moren har forsøgt at oplære ham til ikke at blive som sin far, men han har ikke haft an- dre forbilleder, da det eneste andet job, han har stiftet bekendtskab med ud over lommetyveriet, er hans onkels job som fordrukken julemand. Tidligt i hans liv forlod faren hans mor og ham uden så meget som at ef- terlade et brev eller at ringe, men jegfortælleren har endnu ikke grædt over det. I stedet er han fortsat som lommetyv og venter spændt på den dag, hans far vil komme tilbage, og han kan give nogle af penge til ham, som han altid plejede at gøre det, da han var dreng. Sædvanligvis arbejder han ikke om søndagen, men den søndag, hvor novellen udspiller sig, får han øje på en dreng, der går med sin far med en enorm tegnebog i lom- men og bliver derfor fristet. Mens drengen, der hedder Jeremy, kommer til at tabe nogle fisk og får skæld ud af sin far, stjæler jegfortælleren tegnebogen. Han vender dog tilbage for at lægge selve tegnebogen med ID og andre kort tilbage, fordi han har fået ondt af drengen. Da han kommer tilbage, ser han imidlertid Jeremy stå helt alene og spørger uden videre, om han er faret vild og, om han vil med ham hjem. Jeremy indvilliger i at...

The title
(Titlen)
Du bliver i opgaveformuleringen bedt om at inkludere en læsning af novellens titel ”A Fortune”. Ordet ”Fortune” indgår mange gange i novellen, og det er derfor relevant at se på de steder, hvor det optræder.
Lykke-kagerne
Fortælleren tager på restaurant for at få lykke-kager
Novellens titel “A Fortune” går direkte igen flere steder. Den går igen idet, fortælleren spiser lykke-kager, der på engelsk hedder ”Fortune cookies”. Fortælleren tager hen på en kinesisk restaurant for at spise, selvom maden ikke er ret god. Han tager derhen kun, fordi han så kan få lykke-kager tildelt til maden. Det betyder, at det er vigtigere for ham at få lykke-kager end at få god mad:
“The food there sucks but they're pretty generous with their fortune cookies.” (p. 7, ll. 35-36)
Lykke-kagernes profetier
Fortælleren elsker lykke-kagerne, fordi de giver ham positive profetier. Det, at det er vigtigere for ham at få disse positive udsagn om livet end at han får ordentlig mad, kan tolkes på den måde, at han prioriterer det psykiske over det fysiske, og at han ”hungrer” efter at få noget positivt at vide. Det kommer derfor til at spille en større rolle for ham end maden, der skal opretholde hans fysiske levestandard. Han lærer sig selv profetierne uden ad og gemmer på dem:
“I love those stupid fortune cookies. Today mine read, ‘A change in your daily routine will lead you to treasure'. I memorize it and shoved it in the back packet of my faded camouflage pants” (p. 8, ll. 38-40).
Vil gerne dele sin lykke
Fortælleren læser de profetier, han får fra lykke-kagerne, højt for sin mor. Hun misforstår det og tror, det er en måde, han forsøge...

The style and point of view
(Stilen og synsvinklen)
Stilen i novellen er meget speciel, og den hænger sammen med synsvink- len. Novellen er skildret fra hovedpersonens synsvinkel, der er en unavn- given fortæller, hvis hårde miljø og meget direkte væremåde afspejler sig i novellens stil.
Synsvinkelpositionen
Synsvinkel- og fortællerpositionens betydning
Førstepersonsfortæller
I novellen er brugt en førstepersonsfortæller (first person narrator), og den er derfor personlig og vedkommende for læseren. Læseren fatter mere sympati for hovedpersonen og føler med ham.
Synsvinkelpositionen
Novellen ses ud fra jegfortællerens perspektiv, hvilket betyder, at det er gennem hans tanker og refleksioner, at læseren får adgang til alt det, der sker i novellen.
Fortællerkommentarer
Der er fortællerkommentarer i novellen. Jegfortælleren starter med at introducere til en søndag, derefter begynder han at uddybe andre ting, og så igen springer han tilbage til denne søndag. Den måde, han igen sprin- ger tilbage til det, der skete den pågældende søndag, er ved at påpege...

A characterization of the narrator
(En karakteristik af fortælleren)
Det centrale i novellen er hovedpersonen, og derfor fylder dette punkt om ham meget i analysen af novellen.
Hovedpersonens familiemæssige baggrund
Hovedpersonens relation til faren
Er blevet oplært som lommetyv af sin far
Det er hovedpersonens egen far, der har oplært ham til at blive lommetyv siden, han var fem. Det viser, at hans far fra starten har haft negativ indflydelse på ham og været en meget ansvarsløs opdrager:
“I started pickpocketing when I was only five. That's when Pop first showed me how easy it is for a small kid to get his tiny hand inside a man's coat” (p. 7, ll. 4-5)
Faren har været meget fraværende
Faren har været meget fraværende i jegfortællerens barndom. Som dreng så han kun sin far en gang om måneden, hvor han skulle aflevere en andel af de penge, han havde stjålet, og senere forsvandt faren helt ud af hans liv uden så meget som at ringe eller skrive til sin eneste søn:
”I used to save the wallets until I saw my pop once a month and then shove them in his hands. “ (p. 7, ll. 7-8)
“my old man skipped town without so much as a damn note or phone call for his only son” (p. 7, ll. 27-28)
Hungrer efter farens anerkendelse
Til trods for, at faren har været utrolig fraværende under hele jegfortællerens barndom, er jegfortælleren alligevel fuldstændig opslugt af at få hans anerkendelse. Han turde aldrig se, hvor mange penge, hans far gav ham...

The main theme
(Hovedtemaet)
Der er mange centrale temaer i novellen, og du kan nævne flere af dem, før du kommer ind på det, du mener, er hovedtemaet.
Temaer
Der er mange temaer i novellen, men nogen af dem er:
Lykke
Forældre-børn relationer
Socialt miljø
Opvækst
Personlig udvikling
Fortid over for nutid
Livsværdier
Anerkendelse
Hovedtemaet: Lykke
Der er ikke ét hovedtema i novellen, du absolut skal se som det centrale, men der er mange af de andre temaer, der falder ind under det overordnede tema ”lykke”. Derfor har vi valgt at se det som hovedtemaet også fordi, det indgår i novellens titel.
Lykken
Novellens hovedtema kan siges at være lykke. Jegfortælleren søger hele tiden efter lykke-profetier, der fortæller ham, hvor gode udsigter til lykke, han har. Han virker, trods sin hårde opvækst, meget positiv og lykkelig... Køb adgang for at læse mere

A Fortune af Joy Monica Sakaguchi

[7]
Bedømmelser
  • 21-02-2013
    En rigtig god hjælp, der kommer rigtig godt rundt om essay'et.
  • 05-09-2011
    Det er en perfekt opgave med rigtig gode facts. Love it :)
  • 08-02-2015
    Givet af 2.g'er på STX
    Rigtig gode noter. Kan klart anbefales.
  • 13-03-2014
    fin og brugbar opgave