Happy Birthday, 1951

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HF 2. år
  • Engelsk B
  • 12
  • 14
  • 5228
  • PDF

Novelleanalyse: Happy Birthday, 1951

Få hjælp til din opgave om "Happy Birthday, 1951" med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig sikkert igennem alle dele af opgave B i eksamenssættet fra maj 2009 for Engelsk på HF. Her skal du først skrive summary af teksten "Happy Birthday 1951" (Kurt Vonnegut), og dernæst karakterisere den gamle mand og drengen. Derefter skal du lave en comment på slutningen, samt skrive et kort essay om vigtigheden ved at have voksne rollemodeller.

Denne study guide giver en omfattende indsamling af de situationer, noter, elementer, bemærkninger og kommentarer som kan være relevante at have med i din opgave.

Opgaveformulering

  • 1.: Summary of Happy Birthday 1951
  • 2.: Characterization of the old man and the boy
  • 3.: The ending
  • 4.: Essay on the importance of role models
Hent denne study guide nu og få hjælp og inspiration til din opgave om "Happy Birthday, 1951" med det samme.

Indhold

En hjælpende hånd - 1
1. Summary (Resumé af teksten) - 2
2. Characterization of the boy and the old man (Karakteristik af drengen og den gamle mand) - 4
3. Comment on the ending (Slutning) -10
4. Discussion of the importance of having different role models (At have forskellige rollemodeller) -11

Uddrag

1. Summary (Resumé af teksten)
Det er ikke så lige til at skrive et summary. Det kan være svært at afgøre, hvilke ting, der er de mest vigtige for en tekst. Dit resumé må kun fylde omkring 150 ord, og det gælder derfor om at have overblik over teksten, så du kan begrænse dig og sørge for, at du kun medtager det allermest centrale. Det kommer an på teksten, hvad man skal være særlig opmærk- som på, og der er derfor ikke nogen overordnet skabelon. Dog er det vig- tigt, at du kommer ind på hvem, hvornår, hvor og hvad. Hvordan du vil komme ind på disse dele er op til dig, men for at give et overblik og gøre det nemmere at skrive resumeet, har vi opstillet de væsentligste ting i punktform. Det er op til dig at strukturere resuméet ud fra disse punkter.

Facts om teksten ”Happy Birthday, 1951”
- Forfatter: Kurt Vonnegut
- Titel: “Happy Birthday, 1951”
- Udgivelsesår: 2008
- Indledning: En god måde at indlede afsnittet, hvor du skal give et
summary kan derfor være: "'Happy Birthday, 1951”, was published by Kurt Vonnegut, 2008. The short story is about...”
...

2. Characterization of the boy and the old man (karakteristik af drengen og den gamle mand)
Når du går ind i de karakteriserende afsnit, er det vigtigt, at du (modsat i summary-afsnittet), underbygger dine analyser og fortolkninger med citater og eksempler fra teksten. Nedenfor har vi angivet, hvad der er det væsentlige at komme ind på i forhold til de to hovedpersoner i novellen. Det vil ikke være nødvendigt at inddrage alle punkterne eller alle citaterne, men du bør overveje, hvad du selv synes er vigtigst, og hvad der skal medtages i din opgave.

Karakteristik af den gamle mand
Den gamle mand er en overlever
Har overlevet syv år i ruinerne
Det siges, at ingen kan overleve uden at have identitetspapirer, men det er alligevel lykkedes den gamle mand at sørge for både sig selv og drengen. Han har sørget for alle de basale fornødenheder som mad, husly og tøj, selvom det ikke burde være muligt midt i krigszonen. Dette viser, at den gamle mand er en overlever, der har udholdenhed til at komme igennem de hårdeste situationer:
“They said no person could get food or shelter or clothing without documents. But the old man and the boy had found all three” (p. 7, ll. 12-13)
Bruger alle metoder
En af grundene til, at drengen og den gamle har overlevet så længe er, at de ikke skyr nogen metoder i deres jagt på de ting, de har brug for, for at overleve. De har både gravet efter ting og stjålet, hvor det har været nød- vendigt i både katakomberne og kældrene under byen. Dette viser, at den gamle mand sætter livet højt og ikke er bange for at gøre hvad som helst for, at han og drengen skal overleve:
“But the old man and the boy had found all three for the digging in the catacombs of cellars beneath the shattered city, for the filching at night” (p. 7, ll. 12-14)
Den gamle mand er taktisk
Den gamle mand har været taktisk og med vilje holdt sig så neutral som muligt i krigen. De er ikke blevet vaccineret, har ikke svoret troskab til nogen, har ikke stemt eller afsværget eller undskyldt noget siden krigen. Denne neutralitet, har gjort, at den gamle mand og drengen har kunnet overleve. De har isoleret sig totalt og på mange måder været ...

3. Comment on the ending (slutningen)
Slutningen af novellen
Slutningen i en novelle er ofte af stor betydning. Netop fordi novelleformen er så kort, bliver der ofte især lagt vægt på noget helt afgørende i slutningen af novellen. Også for denne novelle gælder det, at der er en helt central pointe i slutningen af den.
Novellens slutning
Drengen kender kun til krigszonen
Da den gamle mand til slut vågner og opdager, at drengen ikke længere er der, bliver han skrækslagen, fordi han ved, at drengen ikke vil være i stand til at klare sig selv i skoven. Dette viser, at drengen kun kender til livet i krigszonen og er fuldstændig hjælpeløs i naturen, der ellers er det mest naturlige sted. Han kan kun klare sig i det menneskeskabte kaos og ikke i den rene natur:
“Panic welled up in hi. The boy had never been in the woods before, could easily get lost if he were to wander north, deeper into the hills and forest” (p. 10, ll. 143-144) ...

4. Discussion of the importance of having different
role models (at have forskellige rollemodeller)
Det sidste, du bliver bedt om, er at diskutere vigtigheden af at have forskellige rollemodeller. En diskussionsopgave kan struktureres på mange forskellige måder. Det kan være, du fremdrager nogle ting, som andre slet ikke har fokuseret på og omvendt. Det vigtigste er imidlertid at holde tun- gen lige i munden og blive ved med at følge den røde tråd, du fra starten har valgt, at du vil følge. Diskussionsafsnittet skal ikke være bundet direk- te op på novellen, du har analyseret, men stå som et selvstændigt afsnit. Alligevel kan du dog godt drage paralleller til teksten. I forhold til emnet kan du fokusere på flere ting. Vi giver her nogle bud på retninger, din diskussion kan gå i og sætter de forskellige diskussionsemner i relation til teksten:

Generelt om det vigtige i forskellige rollemodeller
Spørgsmål omkring temaet
Du kan generelt overveje disse spørgsmål og muligvis inddrage dem i din diskussion:
- Hvilke ting skal der til, før man er en god rollemodel for andre?
- Har man brug for flere forskellige rollemodeller?
- Kan man blive for ensidig, hvis man kun har én at se op til?
- Er det en god ting at have en at se op til, som man betragter som perfekt eller vil det bare få én til at føle sig mindre værd?
- Kan man lade sig underkue for meget af en andens idéer?
- Hvad skal der til før, man mister respekten for sin rollemodel?
- Skal en rollemodel for et barn være en forælder eller er det lige så
godt med en anden voksen?

Påstande omkring emnet
Der er mange forskellige måder at anskue emnet på. Her følger nogle påstande, du kan erklære dig enten enig eller uenig i og derefter diskute- re. Disse kan eksempelvis bruges til at indlede dit diskussionsafsnit: Påstand 1
Det er vigtigt for et barn, at det har én bestemt voksen, der er rollemodel for det. Hvis de er for mange voksne, der optræder på vidt forskellige ... Køb adgang for at læse mere

Happy Birthday, 1951

[2]
Bedømmelser
  • 01-11-2012
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    god hjælp til forståelse af tekst og opgave
  • 21-03-2012
    Virkelig en god hjælp