Education and Social Mobility: An Opening in Oxford - Study Guide

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HF 2. år
  • Engelsk B
  • 12
  • 12
  • 3727
  • PDF

Non-fiction analyse: Education and Social Mobility: An Opening in Oxford - Study Guide

Få hjælp til din opgave om "Education og Social Mobility" med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig godt igennem din besvarelse af opgaverne til "Education and Social Mobility" fra eksamen august 2010 for Engelsk B på HF. Her skal du først skrive et summary af teksten "An Opening in Oxford" og dernæst redegøre for forbindelsen mellem uddannelse og social bevægelighed, som den er præsenteret i de tre tekster. Derefter skal du kommentere et uddrag af en udtalelse om vilkårene på skoler. Til sidst skal du skrive en artikel til magasinet Students Today, hvor du diskuterer hvordan mønsterbrydere kæmper mod sociale og uddannelsesmæssige barrierer.

Denne study guide er en omfattende indsamling af de situationer, noter, elementer, bemærkninger og kommentarer som kan være relevante og gode at have i din opgave.

Opgaveformulering

  • 1. Write a summary of An Opening in Oxford (text 1) in about 150 words.
  • 2. Give an account of the connection between education and social mobility as presented in the three texts.
  • 3. Comment on the following statement from text 1: "At school you wouldn't let on that you are clever. The others look down on you."
  • 4. Write an article (150-200 words) for the magazine Students Today in which you. discuss how moldbreakers ('mønsterbrydere') may fight social and educational barriers.
Hent denne study guide nu og få hjælp og inspiration til din opgave om "Education and Social Mobility" og "An Opening in Oxford" med det samme.

Denne study guide kigger på følgende tekster:
"An Opening in Oxford" by Eleanor Mills
"PM Speech on Education and Social Mobility" by Gordon Brown
"Education Systems have little impact on social mobility" by Alexandra Saxon

Indhold

En hjælpende hånd 1
Opgaveformuleringen 1
Punkt 1 [summary, ca. 150 ord] 3
Punkt 2 [account, ca. 300 ord] 4
Tekst 2: "PM Speech on Education and Social Mobility"
Tekst 3: "Education Systems Have Little Impact on Social Mobility"
Punkt 3 [comment, ca. 200 ord] 7
Punkt 4 [write an article, 150-200 ord] 8

Uddrag

Opgaveformuleringen
Opgaveformuleringen er afgørende for din opgave. Du skal forstå den som den overordnede ramme, som giver dig den struktur, som du skal bygge din opgave op om. Vi vil her vise, hvordan du skal forstå og bruge opgaveformuleringen.

Temaet
Temaet for din opgave står som det første i opgave- formuleringen. Temaet er “education and social mobility”. Social mobilitet er en betegnelse for, at det er muligt for folk i et samfund at arbejde sig op eller ned i social klasse. Normalt har man forstået uddannelse som en vigtig faktor for, at folk kan skabe sige en bedre fremtid og stige i det sociale hierarki. Teksterne i A-opgaven viser forskellige synspunkter på, hvilken rolle uddannelse spiller for den sociale mobilitet i samfundet i dag.
...

Punkt 1 [Summary, ca. 150 ord]
Dit summary skal være et resumé af de vigtigste pointer i tekst 1. Det er vigtigt, at du kommer ind på hvem, hvad, hvor og hvornår, sådan at du giver din læser et overblik over tekstens indhold. For at give et overblik og gøre det nemmere at skrive resumeet, har vi her opstillet de væsentligste pointer i tekst 1 i punktform. Det er op til dig at strukturere resuméet ud fra disse punkter.
NB: Skriv dit summary i nutid.

Facts
Forfatter: Eleanor Mills, journalist.
Tekstgenre: En artikel fra The Sunday Times, 2007.
Indledning: En god måde at indlede dit summary på kan være: "The article ‘An Opening in Oxford' by Eleanor Mills from 2007 is about...”

Tekstens indhold
Vi viser dig her de vigtigste punkter i teksten, som er dem, du skal få med i dit summary.
- Lav social mobilitet (Low social mobility)
...

Punkt 2 [Account, ca. 300 ord]
Med din redegørelse (account) skal du introducere din læser til de vigtigste pointer på forbindelsen mellem uddannelse og social mobilitet i de tre tekster. Dette er en opgave, hvor det gælder for dig om at være kort og præcis, fordi din redegørelse ikke må være særlig lang (ca. 300 ord). Her hjælper vi ved at give dig et overblik og vise de væsentligste pointer på forbindelsen mellem uddannelse og social mobilitet i de tre tekster. Disse punkter skal du ikke liste slavisk op i din account, derimod skal du trække de væsentligste punkter ud og skrive dem sammen til en sammenhængende redegørelse.

Forbindelsen mellem uddannelse og social mobilitet i tekst 1
Vi viser her de væsentligste pointer på forbindelsen mellem uddannelse og social mobilitet i tekst 1. Det er pointer som disse, du skal fremdrage i din redegørelse.
Uddannelse afgørende for social mobilitet
(Education decisive for social mobility) Uddannelsesniveauet er afgørende for, om folk er i stand til at bryde med den sociale arv og bevæge sig opad i det sociale hierarki.
...

Punkt 3 [Comment, ca. 200 ord]
Hvordan skal du kommentere?
I dette tredje hovedpunkt i din opgave skal du kommentere på (comment on) citatet fra tekst 1: ”At school you wouldn't let on that you are clever. The others look down on you.” Dette kan du gøre ved at uddybe, hvad denne udtalelse kan betyde, og hvilket syn på uddannelse udtalelsen giver udtryk for. Her vil vi vise nogle måder, hvorpå citatet kan forstås, som ligger i tråd med det øvrige indhold af tekst 1 og med temaet ”education and social mobility”. Det er fortolkninger af citatet som disse, som du skal forklare for din læser i din kommentar. Hold hele tiden citatet for øje. Skriv denne tredje del af din opgave på ca. 200 ord.

Upopulært at være god i skolen (Unpopular to be talented at school)
Citatet peger på, at det er upopulært blandt unge fra lavere sociale lag at være god i skolen. De dygtige elever skjuler, at de er kloge og kan lide at lave skolearbejde, fordi de ellers bliver upopulære blandt deres venner.
- Negativ holdning til uddannelse (Negative attitude to education)
...

Punkt 4
[Write an Article, 150-200 ord]
Hvordan skal du skrive din artikel?
I det fjerde og sidste afsnit af din paper skal du skrive en artikel, hvori du diskuterer (discuss), hvordan mønsterbrydere kan bekæmpe sociale og uddannelsesmæssige barrierer. Vær opmærksom på, at en artikel er en tekst, hvori man fremlægger og diskuterer bestemte synspunkter og eksempler på en interessant måde. I din artikel skal du ikke nødvendigvis fremstille dine egne synspunkter eller overtale din læser til at tage bestemte synspunkter. I det hele taget er det en god idé at undgå formuleringer med “jeg”, som “I think”, “I believe” osv. Derimod er det godt at fremstille sagen ‘sagligt', dvs. nuanceret, neutralt og fra flere sider. Vi vil her give dig en form, som er god at bygge din artikel op efter.
NB: Husk, at du skal skrive din artikel for magazinet Students Today. Din modtagergruppe er derfor unge studerende, og du kan med fordel målrette din artikel mod disse.
...
... Køb adgang for at læse mere

Education and Social Mobility: An Opening in Oxford - Study Guide

[6]
Bedømmelser
  • 09-10-2013
    Givet af HF-elev på 2. år
    Rigtig godt! Det giver et hurtigt overblik over hvad opgaven går ud på... Hvis man er hel lost!
  • 09-03-2011
    Givet af 3.g'er på STX
    En virkelig god hjælper, når man selv skal skrive sin opgave.
  • 02-06-2012
    Givet af HF-elev på 2. år
    rigtig god til eksamen! Meget brugbart.
  • 29-01-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    Dejlig hjælp, til svære stof!