Argumentér for / imod ytringsfrihedens grænser

  • STX 1.g
  • Samfundsfag A
  • 11
  • 5
  • 1471
  • PDF

Argumentér for / imod ytringsfrihedens grænser

Opgave i samfundsfag C om Muhammed-krisen. Opgaven fokuserer på, om der er grænser for ytringsfriheden. Opgavens formål er at diskutere, om man kan forsvare, at ytringsfriheden bliver begrænset.

Argumenter for at der bør gælde andre regler for ytringsfriheden i særlige tilfælde.

Argumenter imod at der bør gælde andre regler for ytringsfriheden i særlige tilfælde:.

Diskussion: bør der gælde andre regler for ytringsfriheden i særlige tilfælde?:

Studienets kommentar

Fin diskussion med gode for/imod-argumenter for at begrænse ytringsfriheden. Selve diskussionsafsnittet er farvet af skribentens egne holdninger - dem skal man gerne holde for sig selv, så man vurderer sagen nøgternt. En måde at gøre det på er fx ved at spørge "Er der nogle rettigheder, der er vigtigere end andre?"

Uddrag

Den 30. september 2005 offentliggjorde Morgenavisen Jyllands-Posten 12 tegninger profeten Muhammed og skabte dermed en debat, hvor fortalerne for tegningerne henviste til Grundlovens paragraf om ytringsfriheden - og dermed deres ret til at offentliggøre tegningerne, og hvor kritikerne (med et flertal af muslimer) kritiserede måden profeten blev fremstillet på, og ser offentliggørelsen som et brud på den uskrevne regel, om at have respekt overfor hinandens værdier.

Formålet med denne opgave er at afdække om man med rimelighed kan argumenterer for, at der i særlige tilfælde, som f.eks. i dette, bør være andre grænser for ytringsfriheden end dem der er vedtaget ved lov... Køb adgang for at læse mere

Argumentér for / imod ytringsfrihedens grænser

[8]
Bedømmelser
  • 25-10-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    ................................................................
  • 21-05-2015
    Givet af 3.g'er på STX
    Fin opgave, dog ikke med en dybdegående diskussion
  • 10-05-2016
    Givet af 3.g'er på STX
    Den er fin, men ikke et 12 tal værd.
  • 08-04-2016
    Givet af 3.g'er på STX
    Super god opgave til at komme i gang.