SOP om Cult Shaker i Afsætning A og Dansk A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 30
  • 7111
  • PDF

SOP om Cult Shaker i Afsætning A og Dansk A

SOP på HHX som undersøger Cult Shaker, og Cult A/S, i fagene Dansk A og Afsætning A.

Opgaven kigger bl.a. på historien bag Cult A/S og gør rede for baggrunden for Cult Shaker, og herudover undersøges de seksuelle elementer i Cult Shaker reklamerne, via en diskussion samt vurdering.

Slutteligt fortolkes der på analysen, og Cult Shakers markedsandel på RTD-markedet extrapoleres. I den afsluttende konklusion samles der op på opgavens delresultater, således at der gives et samlet billede af Studieretningsprojektets udbytte.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 5
Afgrænsning 6
Præsentation af Cult A/S 7
Markedet for RTD-produkter 9
Målgruppe 11
Parametermiks 13
Product 13
Price 14
Place 15
Promotion 16
Reklameanalyse 16
Cult shakers fremtidige muligheder 22
Konklusion 25
Litteraturfortegnelse 26
Bilag 1 28
Bilag 2 29
Bilag 3 30

Uddrag

"Indledning:

Danskerne har fået højere disponibel indkomst igennem de seneste per år, og det har gjort at der bliver lagt mere fokus på livsstil og forbrug. På grund af denne udvikling, er danskerne blevet mere bevist om hvad der skal købes og i hvilken kvalitet.

Det er ikke kun den modne del af befolkningen som har fået højere indkomst, men også den unge del. Det de unge har flere penge mellem hænderne, gør at de bruger dem på mere socialt samvær og eget forbrug med vennerne. Herved stiger forbruget på alkoholholdige drikkevarer, som eks. Ready-to-drink produkter, hvor det er drikkevarer som er færdigblandet af producenten.

RTD-produkterne er blevet mere eftertragtet blandt danskerne , at flere udbydere vil trænge ind på dette marked. – Blandt en af dem er Cult A/S.

Cult A/S lancerede i 2003 deres første og eneste energidrik med alkohol, produktet bliver kaldt Cult shaker.
Produktet kan bl.a. fås i detailhandlen, diskoteker, hvor det konkurrerer med markedets store aktører, som Bacardi og Smirnoff.

På blot fem år har Cult shaker opnået en relativ stor markedsandel og har taget markedsleder positionen fra Bacardi og Smirnoff.

Promotion, herunder reklame, er en vigtig og afgørende måde for en virksomhed til at komme i kontakt med kunderne på.

Hvis man som virksomhed, gerne vil slå igennem på markedet, skal man have kommunikationsværktøjerne til konsumenterne (promotion) i orden – sådan, så modtagerne af reklamerne vil huske dem.
Cult shaker lagede ud med nogle seksuelle reklamer i 2003, hvor efter Cult shakers reklamer har flere gange været hovedemnet i medierne. Hvorefter har Cult shakers vækst været stigende.

Det har vakt min nysgerrighed for produktet, og har fået stor interesse for produktet. Jeg mener derfor at det vil være interessant at undersøge markedsføringen med henblik på reklamerne for Cult shaker."... Køb adgang for at læse mere

SOP om Cult Shaker i Afsætning A og Dansk A

[12]
Bedømmelser
  • 08-03-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    meget god til inspiration og rig af gode fagudtryk som censor ser efter
  • 30-11-2010
    Super sprød opgave, den har hjulpet mig meget
  • 30-01-2013
    rigtig god inspiration
  • 07-06-2012
    fin fin :B den skal jeg nok kunne bruge :b