Skoven som økosystem | Rapport

  • STX 2.g
  • Biologi B
  • 12
  • 11
  • 2724
  • PDF

Skoven som økosystem | Rapport

Rapporten beskriver en undersøgelse af biodiversiteten i en løvskov og en nåleskov. Vi undersøger følgende faktorer for at bestemme biodiversiteten:
- pH
- Førnelag
- Lysintensitet
- Bundvegetation
- Dyr
- Træer

Formål:
Formålet med denne undersøgelse er, at se på hvilken af de to skovtyper, dvs. løvskov og nåleskov, der har den største biodiversitet. Udover det skal vi finde forskelle i de abiotiske faktorer der påvirker biodiversitet og levevilkårerne for dyrene og planterne, samt lære at beregne shanonindex og diversitetsindex.

Lærers kommentar

God opgave, fin besvarelse god og præcis teori

Indhold

Formål
Teori
- Biodiversitet
- Succession
- Abiotiske/biotiske faktorer
- Natur og kultur skov
- Nåleskov og løvskov
Hypotese
Metode
Resultater
- Lys og jordbund
- Bundvegataion
- Dyr
- Træer
- Opsummerende skema:
Konklusion

Uddrag

Teori
Biodiversitet
Biodiversitet betyder mangfoldigheden af levende organismer. Ordet fortæller om, hvor meget forskelligt liv, der findes på det givne sted, fx i et økosystem. En enkel måde at beskrive biodiversitet på, er at tælle antallet af arter. Men det kan give upræcise resultater, da der fx er mange arter i kornmark, fordi der også er en masse ukrudt. For at få en høj biodiversitet, skal der altså både være et stort antal af forskellige arter, men også være en ligelig fordeling mellem arterne, så det ikke er en speciel art der dominerer.
Biodiversitet kan udregnes på en præcis måde, ved at bruge Shannon index. Shannon-...

---

Metode

Vi skulle ud og undersøge to forskellige biotoper, løvskov og nåleskov. Vi skulle undersøge pH-værdien i jorden, førnelagets tykkelse, lysintensiteten, bundvegation, dyr og træer. Det var meget vigtigt, at undersøgelserne var udført på samme måde i de to forskellige biotoper, så resultaterne kunne sammenlignes bagefter.

Vi skulle måle lysets intensitet og vi skulle lave to undersøgelser for at beskrive jorden (førnelag + pH). Vi brugte Raunkjærcirkler til at registrere bundvegation, vi skulle lede efter dyr (som foregik 10 minutter i hver biotop) og på en 100 meters strækning, skulle vi registrere alle træer efter art og rækkefølge.
(For detaljer se øvelsesvejledning)... Køb adgang for at læse mere

Skoven som økosystem | Rapport

[4]
Bedømmelser
  • 15-06-2017
    Givet af GIS-elev
    rigtigt god og begrunder rigtig godt emnet og kan sagtens bruges til inspiration.
  • 22-10-2014
    Givet af 3.g'er på STX
    Fin opgave, og rigtig god hjælp til min egen biologi rapport. :-)
  • 21-01-2014
    abhufdjowkpslqDJKWefopøqså
  • 19-05-2013
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Fin opgave med god beskrivelse og konklusion