Biler og Vejgreb - Teori og Forsøg i Fysik

  • HTX 2. år
  • Fysik B
  • 12
  • 12
  • 1294
  • PDF

Rapport: Biler og Vejgreb - Teori og Forsøg i Fysik

Fysikrapport omkring bilers vejgreb på et skråplan.

Formålet er at se hvorfor en isbelagt overflade er så meget glattere end asfalt, og hvorfor det er lettere for en bil at glide på is i forhold til asfalt. Jeg vil besvare spørgsmålet: ”Hvorfor kan en bil glide ud på en glat vej, og hvorfor bliver passagererne påvirket af det?”

Lærers kommentar

Opgaven er selvstændig og ikke set lign. Den mundtlige fremlæggelse fastlagde et 12-tal på den nye skala.

Elevens kommentar

nej, men det skal selvfølgelig kommenteres at den mundtlige fremlæggelse er den vigtiste. Hvis man sætter sig ind i alle de små ting i denne opgave kan jeg garantere en karakter over 10.

Studienets kommentar

Meget spændende vinkling på et kendt koncept. Dog mangler et gennemarbejdet afsnit om fejlkilder (de fejl der påvirker det endelige resultat i én bestemt retning - f.eks. et system som på trods af antagelser, ikke er helt isoleret) og usikkerheder (de fejl der kan påvirke resultatet både positivt og negativt - f.eks. måleusikkerhed på instrumenter.)

Indhold

Indhold
Formål 2
Teori 2
Klods på skråplan 2
Bil på skråplan 4
Centripetalkraft 4
Centrifugalkraft – den fiktive kraft 5
Hypotese 6
Materiale/metode 6
Materialer 6
Metode 6
Resultater 7
Dynamisk gnidningskraft 7
Velourbelagt overflade 8
Isbelagt overflade 9

Uddrag

Som vi ser her på tegningen er der nogle forskellige kræfter der spiller ind. Vi har F_μ som står for gnidningskoefficenten F_N, F_t som er tyngdeaccelerationen, F_massen som er massens acceleration F_res Som er den resulterende kraft for Tyngdeaccelerationen og massen acceleration, vi kan finde den resulterende kraft ved at tegne kræfternes parallelogram... Køb adgang for at læse mere

Biler og Vejgreb - Teori og Forsøg i Fysik

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.