Ascorbinsyreindholdet i Vitamin C - Rapport i Kemi

  • STX 1.g
  • Kemi C
  • 12
  • 13
  • 2183
  • PDF

Ascorbinsyreindholdet i Vitamin C - Rapport i Kemi

Rapporten søger at bestemme ascorbinsyreindholdet i vitamin C.

Formål:
At bestemme indholdet af ascorbinsyre i vitamin C, ved at tilsætte en opløsning af en stærk base, som i dette tilfælde er natriumhydroxid. Samt at bestemme om ascorbinsyre reagere som en monoprot eller diprot.

Lærers kommentar

Flot arbejde, der mangler enheder i to opgaver men ellers fint. 12 pil ned.

Studienets kommentar

Fin rapport. Man bør skelne mellem fejlkilder, som vil påvirke dit resultat i én bestemt retning, og usikkerheder, som ikke har nogen retning.

Indhold

Formål
Teori
Apparatur- og kemikalieliste
Fremgangsmåde
Resultater
Forarbejde
Efterarbejde
Diskussion
Konklusion

Uddrag

Fremgangsmåde

1) Ascorbinsyre, som et rent kemisk stof
- Ca. 0,4 g ascorbinsyre afvejes med 3 betydende decimaler i et bægerglas. Stoffet opløses i ca. 40 mL demineraliseret vand. Anbring magnet i bægerglasset.
- pH-meteret kalibreres ved hjælp af pufferopløsninger (se manual)
- Elektroden skylles, hvorefter den neddyppes i ascorbinsyreopløsningen. Omrøringen startes (magneten må ikke røre elektroden!), pH aflæses, og derefter titreres med NaOH, idet sammenhørende værdier af pH og tilsat volumen NaOH aflæses efter hver tilsætning. Tilsæt 1 mL NaOH ad gangen indtil der er tilsat 10 mL i alt. Herefter tilsættes 0,5 mL NaOH som sænkes til et par dråber omkring ækvivalenspunktet. Titreringen fortsættes indtil der har været 3 aflæsninger med pH-værdi større end 11.

2) Ascorbinsyre, som en C-vitamintablet
- Knus 8 C-vitamintabletter med en glasspatel i bunden af et bægerglas. Tilsæt ca. 50 mL vand under opvarmning og omrøring, så C-vitaminpillerne opløses.
- Titreringen foregår på tilsvarende måde som ovenfor... Køb adgang for at læse mere

Ascorbinsyreindholdet i Vitamin C - Rapport i Kemi

[2]
Bedømmelser
  • 10-05-2013
    Givet af HF-elev på 2. år
    Meget god opgave, hvis man bøvler med at forstå opgaven!
  • 24-10-2014
    Givet af Studerende på 10. år
    Super god opgave!!:)