Analyse af Brev (3) af Jens Smærup Sørensen
- HHX 3. år
- Dansk A
- 12
- 15
- 4474
Analyse af Brev (3) af Jens Smærup Sørensen
Få hjælp til at analysere og fortolke "Brev (3)" i din opgave med Studienets opgavehjælp.
Opgavehjælpen til "Brev (3)" af Jens Smærup Sørensen hjælper dig sikkert igennem Opgave 5 fra eksamenssættet 2010 Maj i Dansk, hvor man skulle fremstille en analyse og fortolkning af novellen.
Vores hjælp til "Brev (3)" af Jens Smærup Sørensen repræsenterer således en indsamling af alle de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse og fortolkning af novellen.
Indhold
- Baggrundsviden for analysen og fortolkningen
- Forfatteren: Jens Smærup Sørensen
- Resumé af Brev
- Indgangsvinkler
- Generationskløften mellem ung og gammel
- Analyse og fortolkning af novellen
- Genre: Brevformen
- Fortællertype
- Personkarakteristik af hovedpersonen
- Miljø og tid
- Komposition
- Sproget i novellen
- Temaer i novellen
- Tolkning/budskab
- Inspirationsmaterialet
Uddrag
Analyse og fortolkning af novellen
Genre: Brevformen
Novellens form er atypisk, idet hele fortællingen er udformet som et brev. På den måde bryder forfatteren med de gængse bestemmelser for novellen, der normalt er bygget op over ét kort handlingsforløb, som regel struktureret over følgende skabelon:
* Indledning/præsentation
* Krise/konflikt/vendepunkt
* Ny situation/afslutning
I novellen kan vi altså ikke pege på ét decideret handlingsforløb. I stedet har vi at gøre med en form, hvor der ikke foregår nogen egentlig handling, men hvor vi får præsenteret familiens medlemmer gennem bedstemoderens kommentarer og overvejelser i brevet.
Når vi alligevel kan karakterisere teksten som en novelle, er det, fordi den trods sin atypiske form stadig lever op til novellens grundlæggende karakteristika:
* En kort, afrundet fortælling
* Et begrænset persongalleri
* Et afgrænset miljø
* Et simpelt handlingsforløb
Fortællertype
I og med at novellen er skrevet som et brev, har vi at gøre med en førstepersons jeg-fortæller, som er bedstemoderen, der skriver brevet:
”Ja, jeg ville jo også have ringet og ønsket Jer Godt Nytår, men så tænkte jeg at jeg nu hellere skulle prøve at skrive Jer et lille brev” (p. 1, ll. 5-6).
Denne fortællertype giver os et personligt perspektiv på historien, fordi vi gennem jeg-fortælleren automatisk får indblik i bedstemoderens tanker og følelser.
OBS! Når vi beskæftiger os med førstepersonsfortællere, er det ligeledes vigtigt altid at være opmærksom på, at vi kun får præsenteret én side af sagen, fordi vi udelukkende følger jeg-fortællerens tankegang.
Personkarakteristik af hovedpersonen
Hovedpersonen i novellen er bedstemoderen, da det er hende, som er forfatter til brevet. Som udgangspunkt skriver den ældre dame ikke så meget om sig selv i brevet, der i stedet er skrevet om og til de andre familiemedlemmer. Nærlæser vi teksten, bliver det dog klart, at vi gennem bedstemoderens erfaringer og råd til de enkelte familiemedlemmer alligevel får en stor mængde oplysninger om hende selv.
Karakteristik af bedstemoren sker gennem beskrivelsen af de andre personer i novellen
Karakteristikken af bedstemoderen i novellen sker således ikke som normalt, ved at hun beskrives direkte i teksten, som fx:... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind