Analyse af Brev (3) af Jens Smærup Sørensen

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 12
  • 15
  • 4474
  • PDF

Analyse af Brev (3) af Jens Smærup Sørensen

Få hjælp til at analysere og fortolke "Brev (3)" i din opgave med Studienets opgavehjælp.

Opgavehjælpen til "Brev (3)" af Jens Smærup Sørensen hjælper dig sikkert igennem Opgave 5 fra eksamenssættet 2010 Maj i Dansk, hvor man skulle fremstille en analyse og fortolkning af novellen.

Vores hjælp til "Brev (3)" af Jens Smærup Sørensen repræsenterer således en indsamling af alle de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse og fortolkning af novellen.

Indhold

  • Baggrundsviden for analysen og fortolkningen
    • Forfatteren: Jens Smærup Sørensen
  • Resumé af Brev
  • Indgangsvinkler
    • Generationskløften mellem ung og gammel
  • Analyse og fortolkning af novellen
    • Genre: Brevformen
    • Fortællertype
    • Personkarakteristik af hovedpersonen
    • Miljø og tid
    • Komposition
    • Sproget i novellen
    • Temaer i novellen
    • Tolkning/budskab
    • Inspirationsmaterialet

Uddrag

Analyse og fortolkning af novellen
Genre: Brevformen
Novellens form er atypisk, idet hele fortællingen er udformet som et brev. På den måde bryder forfatteren med de gængse bestemmelser for novellen, der normalt er bygget op over ét kort handlingsforløb, som regel struktureret over følgende skabelon:
* Indledning/præsentation
* Krise/konflikt/vendepunkt
* Ny situation/afslutning

I novellen kan vi altså ikke pege på ét decideret handlingsforløb. I stedet har vi at gøre med en form, hvor der ikke foregår nogen egentlig handling, men hvor vi får præsenteret familiens medlemmer gennem bedstemoderens kommentarer og overvejelser i brevet.
Når vi alligevel kan karakterisere teksten som en novelle, er det, fordi den trods sin atypiske form stadig lever op til novellens grundlæggende karakteristika:
* En kort, afrundet fortælling
* Et begrænset persongalleri
* Et afgrænset miljø
* Et simpelt handlingsforløb

Fortællertype
I og med at novellen er skrevet som et brev, har vi at gøre med en førstepersons jeg-fortæller, som er bedstemoderen, der skriver brevet:
”Ja, jeg ville jo også have ringet og ønsket Jer Godt Nytår, men så tænkte jeg at jeg nu hellere skulle prøve at skrive Jer et lille brev” (p. 1, ll. 5-6).

Denne fortællertype giver os et personligt perspektiv på historien, fordi vi gennem jeg-fortælleren automatisk får indblik i bedstemoderens tanker og følelser.
OBS! Når vi beskæftiger os med førstepersonsfortællere, er det ligeledes vigtigt altid at være opmærksom på, at vi kun får præsenteret én side af sagen, fordi vi udelukkende følger jeg-fortællerens tankegang.

Personkarakteristik af hovedpersonen
Hovedpersonen i novellen er bedstemoderen, da det er hende, som er forfatter til brevet. Som udgangspunkt skriver den ældre dame ikke så meget om sig selv i brevet, der i stedet er skrevet om og til de andre familiemedlemmer. Nærlæser vi teksten, bliver det dog klart, at vi gennem bedstemoderens erfaringer og råd til de enkelte familiemedlemmer alligevel får en stor mængde oplysninger om hende selv.
Karakteristik af bedstemoren sker gennem beskrivelsen af de andre personer i novellen
Karakteristikken af bedstemoderen i novellen sker således ikke som normalt, ved at hun beskrives direkte i teksten, som fx:... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Brev (3) af Jens Smærup Sørensen

[25]
Bedømmelser
  • 16-04-2013
    Er ikke en egentlig opgave, men blot én måde at lave opgaven på. Jeg synes dog ikke den tager udgangspunkt i de rigtige emner, og hjalp ikke meget, i forhold til at lave en komplet analyse og fortolkning. Der er gode elementer, men den er mere vejledende til én indgangsvinkel til opgaven, og langt fra brugbar alene. Desuden følger den ikke novelleanalyse skabelonen særlig godt. Burde HØJEST koste 2-300 points.
  • 12-05-2012
    Virkelig god opgavebearbejdning! Man får virkelig noget for pengene (eller pointene hedder det jo nok) Dybdegående og relevant indhold med mange forskellige indgangsvinkler, der gør, at man har større frihed. Muy bien!!!
  • 08-09-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Vildt fantastisk analyse!
  • 17-04-2013
    rigtig fin til inspiration.