Rapport om Aktiveringsenergi og Arrhenius-ligningen

  • STX 3.g
  • Kemi A
  • 12
  • 11
  • 1769
  • PDF

Rapport om Aktiveringsenergi og Arrhenius-ligningen

Rapporten undersøger aktiveringsenergi og Arrhenius-ligningen.

Du kan læse mere om aktiveringsenergi i vores kompendium om reaktionshastighed.

Formål:
Vise at reaktionen følger Arrhenius-ligningen, samt at bestemme aktiveringsenergien.

Lærers kommentar

Flot rapport

Elevens kommentar

Mangler kun en vurdering af om aktiveringsenergien er "rimelige".

Indhold

Formål: 2
Teori: 2
Reaktionskinetik: (Kemirapporten ”Reaktionsorden 13-09-2010”) 2
Reaktionsmekanisme: (Kemirapport ”2-chlor-2-methylpropan”) 3
Aktiveringsenergi: 4
Reaktionen: 5
Materialer: 5
Kemikalier: 5
Apparatur: 6
Fremgangsmåde: 6
Resultater/Diskussion: 7
1: 7
2: 9
3: 9
4: 10
Fejlkilder: 11
Konklusion: 11

Uddrag

Kemikalier:
• 0,004 M Na2S2O3 med stivelse
• 0,200 M KI
• 0,200 M Na2S2O8

Apparatur:
• 250 mL bægerglas
• Reagensglas
• Pipetter
• 100 mL bægerglas
• Stopur
• Spatel
• Termometer
• Is

Fremgangsmåde:
Vi starter med at fylde fire bægerglas næsten fuldt op med 4 forskellige vand temperaturer (28 ºC, 15 ºC, 11 ºC og en blanding af koldt vand og is). I hvert bægerglas kommer vi derefter tre reagensglas i der indeholder følgende:
1. 10,0 mL 0,200 M Na2S2O8
2. 10,0 mL 0,200 M KI
3. 5,0 mL 0,004 M Na2S2O3 med stivelse
Imens reagensglassene bliver tempereret, laver vi forsøget ved stuetemperatur. Vi gør tre reagensglas klar som angivet ovenstående. Vi hælder først thiosulfatopløsningen fra reagensglasset ned i bægerglasset. Så hælder vi samtidige de to resterende reagensglas indhold ned i bægerglasset og starter stopuret. Vi rører rundt med spatlen, og stopper stopuret når blandingen bliver blå. Lige efter opløsningen er blevet blå, måler vi temperaturen. Vi laver de andre forsøg på samme måde... Køb adgang for at læse mere

Rapport om Aktiveringsenergi og Arrhenius-ligningen

[2]
Bedømmelser
  • 03-02-2012
    .................................................
  • 09-03-2015
    Givet af Studerende på 4. år
    iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii