Konkurrenceforhold: Cocio chokolademælk (Porters five forces)

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 4
  • 1786
  • PDF

Konkurrenceforhold: Cocio chokolademælk (Porters five forces)

En god aflevering om Cocio chokolademælk på Handelsgymnasiet. Skrevet i 2010. Afleveringen kommer ind på:

Opgave 1) Hvilken konkurrencemæssig position indtager Cocio på det danske marked?

Opgave 2) Med udgangspunkt i Porters five forces bedes du vurdere konkurrence-situationen på markedet for kakao-drikke

Uddrag

Cocio Chokolademælk A/S blev grundlagt i 1951 af Anker Pallesen, og er i dag Skandinaviens suverænt største producent af chokolademælk. Selskabets fabrik ligger nord for Esbjerg. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 40 medarbejdere og er danskejet. Cocio er fra 2008, 100% ejet af Arla Foods

Opgave 1) Hvilken konkurrencemæssig position indtager Cocio på det danske marked?

Når man snakker om den konkurrencemæssige position, kan man inddrage General Elctric modellen.
Cocios konkurrenceposition i General Electric modellen ligger i boksen middel. Grunden til at Cocio ligger i middel, er fordi at det er forholdsvis svært at differentiere sig når man snakker om chokolademælk. Cocio har et relativt godt image blandt danskerne, der ser Cocio som et ''love-brand'', som har stor retro-værdi i og med, at det næsten ikke har ændret sig gennem årene. Man vil nok mene at det slet ikke er nødvendigt for Cocio at bruge så mange penge på markedsføring, men Michael Broch Hansen, der er direktør for virksomheden, er bange for at Cocio bliver så retro, at det bliver fortid... Køb adgang for at læse mere

Konkurrenceforhold: Cocio chokolademælk (Porters five forces)

[2]
Bedømmelser
  • 02-11-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    god opgave :) ...............................................
  • 08-03-2012
    God opgave. let og overskuelig