Eksamensprojekt om Aarstiderne

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • Ingen givet
  • 41
  • 7582
  • PDF

Eksamensprojekt om Aarstiderne

Afsætning A – Eksamensprojekt 2007

Vi har valgt at beskæftige os med Aarstiderne, fordi vi selv mener, at det er et godt koncept, som flere lande burde have mulighed for at blive en del af. Derfor vil vi i denne opgave udarbejde Aarstidernes nye mulige eksportmarked, Norge.

Indhold

1 indledning 5
1.2 problemformulering 5
1.3 metodevalg 6
1.4 afgrænsning 6
1.5 branchebeskrivelse 7
2 virksomhedsbeskrivelse 8
2.1 profil 8
2.2 idé og vision 8
3 virksomhedens aktuelle situation 9
3.1 værdikædeanalyse 9
3.1.1 produktudvikling 10
3.1.2 produktion 10
3.1.3 markedsføring 11
3.1.4 salg og service 12
3.2 konklusion på værdikædeanalyse 12
3.3 vækststrategier 13
3.3.1 intensivering 13
3.3.2 generisk strategi 14
4 eksportberedskab 15
4.1 internationaliseringsprocessen 15
4.2 eksport motiver 16
4.2.1 interne eksportmotiver - proaktivt 16
4.2.2 eksterne eksportmotiver – proaktivt 16
4.3 konkurrence situation 17
4.4 virksomhedsbeskrivelse med organisatorisk opbygning 18
4.5 nuværende salgsaktiviteter på såvel hjemme- som eksportmarked 19
4.6 sw analyse 20
5 valg af eksportmarked 22
5.1 eksportmarked 22
5.2 generelle forhold 22
5.2.1 forretningskultur 22
5.2.2 hofstedes 4+1 model 22
5.2.3 økonomiske forhold 24
5.2.4 landbruget 24
5.3 specifikke forhold 25
5.3.1 efterspørgselsforhold 25
5.3.2 distributions forhold 26
5.3.3 konkurrenceforhold 26
5.4 segmenter 27
5.4.1 beskrivelse af segmenterne 27
5.5 købemotiver og adfærd 29
5.5.1 købsadfærd 29
5.5.1.1 købsadfærdstyper 29
5.5.1.2 købsroller 30
5.5.1.3 beslutningsprocessen 30
5.6 prisniveau 31
5.7 ot analyse 31
5.8 konklusion 32
6 markedsføringsplan 34
6.1 målgruppebeskrivelse 34
6.2 målsætning: 35
6.3 strategi: 35
6.4 positioneringsstrategi 36
6.5 produktstrategi 37
6.6 prisstrategi 38
6.7 promotionaktiviteter 38
6.7 promotionaktiviteter 39
6.8 konklusion på markedsføringsplan 40
7. Konklusion 41

Uddrag

1.2 Problemformulering
Vi har i denne opgave valgt at skrive om Aarstiderne A/S. Vi vil komme ind på selve virksomheden, dens aktuelle situation, analyse af eksportmarkedet og muligheden for at eksportere dertil.
Derefter vil vi vurdere, hvordan vi vil gennemføre denne eksport, hvilke produkter der skal være i sortimentet, promotionindsatsen og målgruppevalg.

Når dette er bearbejdet vil vi lave en analyse af virksomhedens aktuelle situation. Her vil vi benytte analyseformer som værdikæden, internationaliseringsprocessen, og SW-analysen. Der vil også indgå hvordan Aarstidernes nuværende vækst -og generiske strategier er. Derefter vil der forekomme lidt om Aarstidernes eksportmotiver, eksportberedskab og konkurrencesituation. Endvidere vil vi beskrive virksomheden med organisatorisk opbygning.
Med disse oplysninger vil vi kunne tilpasse deres eksportindsat korrekt.
Efterfølgende vil vi lave en markedsanalyse af det norske marked. Der vil vi finde ud af om der er ting som Aarstiderne skal være opmærksomme på når de eksporterer til Norge.
Derefter vil vi lave en markedsføringsplan, hvor vi til slut vil vurdere markedets attraktivitet... Køb adgang for at læse mere

Eksamensprojekt om Aarstiderne

[17]
Bedømmelser
  • 02-12-2010
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Rigtig godt opgave og der var lige det skulle bruge. god indholdfortegnelse og det hele helt klar 6 stjerner
  • 31-05-2010
    God opgave, gode beskrivelser samt brug af modeller - Mangler lidt kilder..
  • 15-12-2014
    God inspiration og gode facts!
  • 29-10-2013
    Jeg kan ikke bruge den, på min universitets uddannelse !